זוגיות – מסע האינטליגנציות בזוגיות

קורס ייעוץ זוגי,
קורס טיפול זוגי משפחתי >> כאן

מסע האינטליגנציות בזוגיות הקוסמית
1. מהו הרצון שלי מהזוגיות?
2. מה העמדה שלי לגבי זוגיות?
3. האם קיימת בזוגיות אהבה בלתי תלויה?
4. כיצד אני פועל על מנת לממש את הזוגיות?


העבודה תכלול:
• סקירה ספרותית – חלק תיאורטי
• ראיונות עם אנשים – סקר
• דיון ומסקנות


ההשערה שלי היא:
הדרך ליצור זוגיות קוסמית (שלמה) היא להבין את מסע האינטליגנציות:
להיות מחובר לחוסר שמניע אותי, לכיוון נכון בזרימת הרצון (קבלה-נתינה), לעמדות שאני מגבש ולמעשים שלי; במהלך העבודה בכוונתי לאשש את המבנה הזה כאבן בניין מרכזית לזוגיות מצליחה, ואת המודעות לעצמי כיסוד למערכות יחסים.
אני טוען שהסיבה לחוסר היציבות בתחום הזוגיות בתרבות שלנו נובעת מאי הבנה בסיסית של מושג הזוגיות, של החיבור ביני לבין עצמי ולבן/בת הזוג שלי. ועוד יותר חשוב מזה – ניתן לשנות בקלות את המצב; ליצור מערכות יחסים משמעותיות, שלמות וארוכות טווח ע”י יישום של כלים פשוטים למודעות עצמית.
עפ”י שיטת לוסקי הבסיס לכל פעולה אנושית נובע מהעולם הרגשי, שמייצר חוסר שיש להשלים (לוסקי 2005). המעבר שצריך לעשות הוא מגישת “החצי המשלים” לגישת “השלם הנוסף” – החיפוש הבלתי פוסק שלנו אחר האדם שישלים אותנו יוצר מערכת יחסים שמבוססת על הזדקקות, היאחזות ומאבקי אנרגיה, בין שבמודע ובין שלא במודע. כאשר אני בא מעמדה של שלמות אל תוך מערכת יחסים איני מצפה, או דורש דבר מבת זוגתי; איני תלוי באנרגיה שלה כדי להרגיש שלמות ושמחה ואנחנו עוברים ממערכת יחסים תלותית-אנרגטית למערכת יחסים מעצימה-אנרגטית.
השלב השני בתהליך הוא גיבוש כוח הרצון וכיוונו (לוסקי 2005). כאשר הרצון שמניע אותי בזוגיות הוא הרצון לקבל לעצמי – אני יוצר מצב שבו קיים מאבק תמידי בין בני הזוג על האהבה/אנרגיה. נוצר מערך התחשבנות ברמה הרגשית – אני יכול ליצור תחושות קיפוח, אשליה של נתינת יתר, שיפוט של בת הזוג וציפייה ממנה להתנהגות מסוימת. לעומת זאת כאשר בסיס מערכת היחסים עומד על הרצון לתת – נוצרת זוגיות הרמונית רוויה פרגון הדדי, אהבה וחיבוק אינסופי. כאשר אני נותן לזוגתי נפתח בי מקום להכיל עוד ועוד אהבה ואיני מתעסק כלל עם מה שאני מקבל, מתוך הידיעה שאני תמיד מקבל, אחרת לא אוכל לתת.
השלב השלישי נעוץ בעמדות שאני מביא לזוגיות. עליי להתבונן פנימה ולראות אילו עמדות אני משליך על בת הזוג שלי – מה הוא ה ‘נכון’ ו ‘לא נכון’ שלי. מתוך איזה עמדה אני שופט את עצמי ואותה? במה אני מתנה את התמיכה שלי בה, את הפרגון שלי ואת האהבה עצמה. כאשר אני מזהה את העמדות האלה אני יכול להשיל אותן ולהשאיר ביני לבין זוגתי מרחב ריק של אפשרויות להיות מה שאנחנו רוצים, ללא שיפוט , או ביקורת, אלא קבלה אמיתית של השונה ממני.
ולבסוף, מהם היעדים שלי ומה אני עושה בפועל בתוך הזוגיות. האם אני פועל ברמה הפיזית מתוך מחויבות לנתינה, או לקבלה? האם אני פועל משיפוטיות, אגו, ידענות, תחושת עליונות ושליטה, או שאני שלם במקום שלי ומביא את הענווה והתמיכה לתוך הזוגיות. האם אני עושה מעשים יזומים שתומכים בזוגיות – לאן מושלכת האנרגיה שלי רוב הזמן – ליצירה או להרס? אלו שאלות שהתשובות עליהן כביכול ברורות, אך מתוך חקירה פנימית וכנות אמיתית נמצא פתאום הרבה תשובות מפתיעות.


מטרת המחקר טיפול זוגי משפחתי
מחקר זה נעשה על מנת לתת מענה לסוגיה המעסיקה את רוב בני האדם:
מהי זוגיות מצליחה, ומה המפתח לקיומה?

נדמה שכל העולם סביבי מתעסק בנושא הזוגיות, בין אם במציאת זוגיות ובין אם בשימור זוגיות וכולם חווים את אותם הקשיים: כיצד אני יודע מי הוא בן הזוג עבורי? האם עליי לצאת ולפגוש אנשים חדשים, או לחכות לאחד שמתאים רק לי? היכן עליי למתוח את הגבול ביני לבין בן זוגי? באיזה שלב אני יודע שעליי לפרק את מערכת היחסים? מהן הסיבות להיכנס למערכת יחסים? מה עליי לחפש בבן הזוג? היכן עליי לחפש אותו?
אני מתכוון לעסוק בכל השאלות הללו במסגרת המחקר הזה ומקווה לפתוח דלתות ואפשרויות חדשות של מחשבה ואמונה.

בחברה מלאה בשירותי הכרויות, אתרי אינטרנט, פעילויות פנויים/פנויות, תרבות “הדייטינג” הרווחת, הייתי מצפה למצוא זוגות רבים ומאושרים, אך בכל זאת רוב האנשים נמצאים במצב של חיפוש מתמיד אחר בן הזוג הנחשק, בין אם במעברים מהירים בין בן זוג אחד למשנהו, ובין אם במעברים בני מספר שנים, שכוללים גם נישואים.
אני מאמין כי ישנה נוסחה פשוטה אשר ניתן ליישמה בעת ההתמודדות עם השאלות שהוצגו לעיל ובמהלך עבודה זו אותה נוסחה תתבהר ותתגבש לכדי כלי מעשי לכל אדם.

הנוסחה המוצעת להתבוננות על תהליך יצירת ושימור הזוגיות הינה מסע האינטליגנציות, עפ”י שיטת לוסקי. מסע האינטליגנציות מובא בקצרה במבוא לעבודה והדיון עליו יורחב בהמשך.

שיטת המחקר – לימודי ייעוץ זוגי
השלב הראשון במחקר הנו להסביר את מסע האינטליגנציות עפ”י שיטת לוסקי ולהשוות אותו לגישות פסיכולוגיות והוליסטיות אחרות.

השלב השני יבוסס על בחינת העמדות על הזוגיות הרווחות בקרב חתך האוכלוסייה הבוגרת בישראל, דרך סקר – שאלון אחיד (נספח א’) עם שאלות סגורות שיוצג לקבוצת המחקר.
הסקר נועד לתת ציון מייצג בסולם של 1-5, כאשר 1 הוא הציון הנמוך ביותר ו 5 הציון הגבוה ביותר. הציון ניתן על בסיס הסכמה, או אי-הסכמה של הפרט עם האמרות המובאות בשאלון. האמרות מייצגות את אמות המידה לזוגיות נכונה לפי ערכי שיטת לוסקי (לוסקי 2005).

השלב השלישי הנו ניתוח תוצאות הסקר, בחלוקה לארבעת השלבים המהווים את מסע האינטליגנציות, שיביא למציאת הכשלים ביצירת הזוגיות הנכונה.

השלב האחרון במחקר יהיה הצגת התהליך החינוכי שיש לעבור על מנת לגבש עמדה חדשה לגבי הזוגיות והגשמתה בפועל.


טיפול מוקדם בתופעות ימנע טיפול בחרדות או טיפול משפחתי שהוא כידוע חלק של טיפול זוגי.
כאשר יש טיפול מוקדם בבעיה, כל יתר הטיפולים יהיו מיותרים.


קורס ייעוץ זוגי,
קורס טיפול זוגי משפחתי >> כאן


מסע האינטליגנציות עפ”י שיטת לוסקי
החיים הם מסע, כל תהליך הוא מסע. מה קורה לפני מה? כול דבר מתחיל בחוסר. למה יש חוסר? החוסר קבוע בחיים שלנו, משום שפעם היינו חלק מהאור ומאז שנפרדנו מהאור, אנו רוצים רק לחזור לאור. אז למה מלכתחילה נפרדנו מהאור? מפני שרק קיבלנו וקיבלנו (מהאור), ורצינו גם לתת. אמרנו לאור: “בוא נתנתק”. אז האור אמר: “בסדר קח לך את המרחב שלך, ושם תוכל גם לתת וגם וקבל”, וזהו המרחב הפיסי. אבל מה אנו רוצים כול הזמן? להיות הוא (זה הרצון לקבל-החוסר), להיות האור. כיצד נהיה אור? צריך לשנות צורה מקבלה לנתינה (זה מתאחד עם הרצון להיפרד ממנו כדי להרוויח את הקבלה ע”י נתינה בעולם הפיסי). כדי להפוך חזרה לאור, יש לשנות צורה לנתינה, כי אור רק נותן וכלי רק מקבל. אנו כאן כלי. אבל מה שלא יהיה, וכאן חזרנו להסביר את החוסר, כול עוד אנו כאן ככלי, ברובד הפיסי, אנו בחוסר. מהו האור שחסר לי? עולם הרגש. החוסר מופיע תמיד בעולם הרגש. חסר, חסר כול הזמן רגש. בקצרה עולם הרגש זה “אהבה ומוצריה”. מה זה? פרגון, מוצרי האהבה,ליטוף, חיבוק, תמיכה; לא תמיד זה אמירה של מילים, לפעמים אנשים מבטאים אהבה בצורה אחרת: מתנה, עשייה עבורם. אם העשייה היא על אותו תדר של אהבה, זה אהבה. תדר של אהבה יש לו ביטויים שונים: פיסי, רגשי. מה שאנו אומרים:
החוסר הרגשי הוא קבוע.
לדוגמא: אני במסיבה, היה כייף. הגעתי הביתה – שוב אני רוצה חיבוק.
או: אומן עומד בפני קהל, “אני מת עליכם”, הקהל מוחה כפיים. האומן מגיע הביתה ומיד עולה התחושה: רוצה עוד, אולי אפילו יותר. החוסר קבוע. האם האדם מרגיש מלא? לא. באופן עקרוני אני תמיד רוצה שיסתכלו עלי שיפרגנו לי, שיאהבו אותי. שלא יעזבו אותי, כול הזמן אני חסר, החוסר בעולם הרגש. בעולם הרגש יש 10 צורות, 10 אינטליגנציות של רגש. החוסר הוא מנגנון שמיצר את הרצון. שאני אומר “רוצה” אני אומר “חסר”.
חסר = רוצה
מנגנון החוסר יוצר את רצון
אני לא יכול לרצות לפני שאני חווה חוסר כלשהו.
לדוגמא: אני רוצה אוכל. למה? הגיעה השעה 13:00, שעת הצהריים. האם זה חוסר אמיתי או מדומה? זה לא משנה. בשני המקרים האוטומט ייצור רצון. התופעה דומה והיא הרצון. מהו חוסר מדומה? אני לא ממש צריך לאכול ב13:00. הגוף לא זקוק למזון ולכן החוסר לא אמיתי. הגוף מסתדר עם הרבה פחות קלוריות, אבל רצון מדומה נוצר.
אדם שמגיע הביתה ב- חצות והולך למקרר באמת זקוק לאכול? לא. הוא זקוק לרגש, משהו אחר חסר לו. גם כסף זה רגש. האם האדם באמת רוצה כסף? לא. רוצה את הפרגון בעקבות השגתו, רוצה רגש. לפעמים רואים זאת ולפעמים זה סמוי כי הרגש מופיע בחלק הסמוי, הנסתר ברבדים של הנפש ולא של הגוף. אחרי שהחוסר נוכח בא הרצון, אני רוצה = אני חסר. אני יכול לרצות לעצמי ויכול לרצות כדי לתת. אז ראשית האדם מגדיר חוסר בעולם הרגשי. משם עולה לעולם הרוחני ומגדיר את הרצון ואז הולך לשכל ושואל האם אני יכול לשנות גישה. לדוגמא: אישה מצהירה: חסר לי בן זוג (רגש), היא עולה לרובד הרוחני ואומרת: אני רוצה בן זוג. אבל יכול להיות שיש לה תפיסה ש”גברים הם איום כלשהו” ובגלל עמדה זו זה לא קורה במציאות. מה תעשה? תגדיל את כוח הרצון? לא יקרה כלום. היא צריכה לשנות גישה בעולם השכלי. ואז הפיסי במציאות תהיה תוצאה אחרת עקב שינוי הגישה. מציאות חדשה בפיסי.
יכולות- תפוקה ברבדים השונים. אינט’ הם כישורים. מסע מתחיל ברגש, חוסר, ממשיך ליצירת הרצון ברוח, שינוי גישה בשכלי ואז מקבל בפיסי תוצאה. זה המסע. אם אדם אומר: אני לא צריך בת זוג. – יהיה רצון? לא. כלומר, הוא צריך ליצור חוסר מדומה שיביא לרצון אמיתי, שישנה גישה ויקבל מציאות חדשה. יש אומרים, אני רוצה מאוד, מאוד ושום דבר לא קורה; לא תשנה גישה לא יקרה כלום. חריגה בבנק, בני זוג….ללא שינוי גישה לא יקרה כלום.
מה הכישורים שאני רוכש בכול רובד? אלו יכולות נרכשות. ניתן ללמוד לעשות זאת וכל אחד יכול.
רגשי- יכולת לזיהוי חסרים
אם לא אזהה מה חסר לי, איך אני יכול להגדיר רצון?
לפעמים אדם אומר אני לא צריך אהבה. נהפוך הוא, הוא זקוק להרבה אהבה.אם לא שמים אצבע על החוסר לא יכולים להתחיל עבודה.
ברוח- להגדיר את הרצון ואת כיוונו .
האם אני רוצה הרבה או מעט? האם בכלל?
בשכלי- היכולת לשנות גישות ואמונות.
בגופני- יכולת להגדיר יעדים ולממשם.
זה מסע החיים, מסע האינטליגנציות – חוסר, רצון, שינוי גישה, קובע יעדים ומממש. אז נוצרת מציאות חדשה. ומה עכשיו? נוצר מעגל וחוסר חדש מופיע זהו מעגל החיים.
אנרגיה עולה ויורדת. ניתן להתחיל מנקודה אחרת על המעגל. אתה קובע יעד ,לא התכוונת. נוצר חוסר אחרי קביעת היעד, לכן לא חייבים להתחיל מהגדרת החוסר. אבל המסע תמיד יתחיל מהחוסר שיריץ את המעגל. הרצוי מול המצוי, זה מנגנון החיים, יכולים להתחיל להניע משהו. כשלא רוצים כלום למעשה מתים. לכן אומרים – בוא ניצור עניין (= חוסר), ואז משהו זז.
(מתוך הרצאה בנושא מסע האינטליגנציות/דני לוסקי, 2005)

קורס ייעוץ זוגי,
קורס טיפול זוגי משפחתי >> כאן


לוסקי בעצם אומר שהחוסר שקיים אצלי ברמה הרגשית הוא שמניע את התהליכים בחיי. הזרע שאני שם מאחורי הפעולה שלי, הוא שמניב את הפרי של אותה הפעולה. אם אני חסר חיבוק, אני רוצה חיבוק. אם אני חסר פרגון, אני רוצה פרגון. בתוך הזוגיות החוסר שלי משליך על הציפייה שלי מבת זוגי. אם החוסר שלי הוא בחיבוק/מגע, אזי שמה שאני בעצם אוהב בבת זוגי זה את המגע שהיא נותנת לי – אני אוהב את המגע, ולא את בת הזוג.
לאחר שזיהיתי את החוסר אני פונה אל הרצון ומגדיר את כיוונו – האם אני רוצה לקבל לעצמי, או לתת מעצמי? כאשר החוסר שלי היה במגע, אני רוצה לקבל לעצמי את המגע – אני בקבלה ואני יוצר תהליך שסופו קלקול, מלאות ותקיעות. אם אשנה צורה לרצון וארצה לתת מגע, אז תהיה שוב תנועה. תהיה שם נתינה – אוכל לגעת בזוגתי בהתאם לרצון שלה לקבל מגע וכך ליצור רגישות ונכונות להביא את עצמי במידה הנכונה. אני עושה שינוי צורה מקבלה לנתינה ומאפשר לתהליך לזרום בכיוון הנכון. אני מבטא מגע וכתוצר לוואי גם חווה מגע. אני באמת יכול לתת רק מה שכבר קיבלתי – המגע עובר דרכי וממני הלאה. אני מקבל ונותן ועדיין מגשים את החוסר, אך כעת ממקום של חופש ונתינה.
לאחר שהגדרתי את הרצון אני פונה אל המחשבות שלי, אל העמדות והאמונות שלי – איזה אמונה קיימת בי על זוגיות, על מעמד הגבר מול האישה, על התפקידים השונים, על מהי זוגיות נכונה, על מה צריך ולא צריך לעשות, אלו עמדות של אלו אנשים בחיי הטמעתי בתוכי? את העמדות האלה אני מביא לתוך הזוגיות. אם אני חסר במגע, והאמונה שלי היא שהאישה צריכה לספק את הגבר אני אהיה בציפייה תמידית, כוחנות ושיפוטיות כלפי בת זוגי. עליי לשנות גישה באשר לזוגיות ומהותה על מנת לקבל תוצאה נכונה במציאות.
לבסוף אני פועל במישור המציאות. אני מגדיר יעדים וממש אותם, אני מתחייב לעצמי ולבת זוגי, אני פועל ויוזם, אני לוקח אחריות על החלק שלי בזוגיות ב 100%. כשהחוסר שלי הוא במגע, וכבר שיניתי כיוון מקבלה לנתינה, והטמעתי גישה בריאה בקשר למגע, אני כעת פועל באותה הדרך במציאות ומבטא את המגע שלי בעדינות, מתוך התחשבות בצד השני ובנכונות שלו לקבל את המגע, אני לא מצפה למשהו שיקרה, אני פשוט מבטא את הרצון שלי בעצמי, אך תמיד עם מודעות ותזמון נכון.


אהבה וזוגיות עפ”י הפסיכולוגיה ההתנהגותית

סוגי אהבה
סטרנברג פיתח תיאוריה המכונה המודל המשולש של אהבה ולפיה יש לאהבה שלושה מרכיבים ומציאותם או העדרם אחראיים לפניה הרבות והמגוונות (Sternberg, 1986, 1988): המרכיב הרגשי (אפקטיבי), מרכיב ההנעה (המוטיבציוני) והמרכיב ההכרתי (קוגניטיבי). המרכיב הרגשי הוא אינטימיות, המבטאת קרבה, תלות וקשר לזולת. בהקבלה לשיטת לוסקי חלק זה מהווה את הגדרת החוסר ברמה הרגשית – מה אני חסר וכיצד בן הזוג יכול למלא את החוסר הזה – מידת האינטימיות שנוצרת תלויה ביכולתו של בן הזוג למלא את החוסר שמניע אותי לתוך מערכת היחסים.

הצלע השנייה, תשוקה, משקפת את מרכיב ההנעה באהבה. התשוקה מבטאת רצון עז להימצא במחיצת בן הזוג. התשוקה מתפתחת במהירות, אבל נחלשת עם חלוף הזמן ככל שפוחתת ההנאה ממימושה. עפ”י לוסקי, חלק זה מהווה הגדרת הרצון של כל אחד מבני הזוג מהזוגיות – כאשר הרצון המוביל הוא הרצון לקבל לעצמו בלבד התשוקה חזקה ופתאומית, ובאותה הדרך גם מתפוגגת, וכאשר הרצון הוא לקבל על מנת לתת ישנה מידה של איזון וניתן לשמר את התשוקה לאורך זמן.

הצלע ההכרתית היא מחויבות, הרגשת החובה לשמור על הקשר עם הזולת. המחויבות היא רציונאלית ואינה תלויה בהכרח בטיב היחסים מהבחינה הרגשית או ההנעתית. חלק זה עפ”י לוסקי, משול לגישה שאותה מביאים בני הזוג למערכת היחסים. מדובר על הרובד השכלי והרציונאלי, שישפיע בצורה מהותית על המציאות בפועל בתוך הזוגיות.

סטרנברג הגדיר שמונה סוגים של קשרי אהבה, בהסתמך על קיומם או היעדרם של שלושת מרכיבי האהבה:

1. העדר אהבה – אלה יחסים שטחיים ושגרתיים, שנעדרים מהם שלושת מרכיבי האהבה. הם מאפיינים את הקשר שרוב בני האדם מקיימים עם הסובבים אותם.
אלה הם מערכות היחסים שמאופיינות ברובד הגופני – בנפרדות. ‘אני זה אני ואתה זה אתה’. אין הדדיות ואין קשר בין האדם לסביבה – כל אחד רואה רק את עצמו – רצון לקבל לעצמי בלבד.
2. חיבה – יחסי קרבה שקיים בהם מרכיב האינטימיות בלבד. במערכת יחסי חיבה בני האדם מוכנים להיחשף ולספר על עצמם, אבל לא יותר מכך. חיבה קיימת למשל ביחסי חברות שיש בהם קרבה וחום, אבל לא תשוקה ומחויבות. זוהי מערכת יחסים שמספקת את החוסר הרגשי בלבד – אין בה יחסי גומלין נכונים של קבלה ונתינה, מאופיינת במעורבות רגשית – ‘אני בתוך הדבר’ – אני בתוך מערכת היחסים אך לא חלק ממנה.
3. אהבה עזה – אהבה שקיים בה מרכיב התשוקה בלבד. זוהי “אהבה ממבט ראשון”, וקורה שהיא ניצתת בן רגע ונעלמת באותה מהירות. זוהי מערכת יחסים בה המעורבים רואים רק את עצמם דרך המשוב – כל אחד נמצא ברצון לקבל ומתאהב בעצמו דרך האחר: “את מוצאת חן בעיניי” = אני אומר שאת רואה את היופי שלי = אני לא רואה אותך, אלא אותי דרכך.
4. אהבה ריקה – אהבה שקיים בה מרכיב המחויבות בלבד. כך חשים לעיתים בני זוג לאחר שנות נישואים ארוכות, או בני זוג שנישואיהם סודרו באמצעות שידוך, ויחסיהם – לפחות בראשיתם – מתאפיינים במחויבות בלבד.
זוהי מערכת יחסים המבוססת על העולם השכלי – עולם העמדות. ‘אני חלק מהדבר’ ולכן אני שם. יש לי עמדות לגבי הישארות במערכת היחסים, או פירוקה ולכן אני חלק ממנה. מרכיבי החוסר הרגשי, הרצון או הביטוי במציאות כבר אינם חלק מהדבר, רק העמדה שלי לגבי מערכת היחסים. מערכת יחסים כזאת אינה עומדת במבחן המציאות מבחינת השלמת החוסר הרגשי ומאופיינת בהיעדר ביטוי וחיבור רגשי בין בני הזוג.
5. אהבה רומנטית – אהבה שקיימים בה מרכיב התשוקה ומרכיב האינטימיות, אבל אין בה מחויבות; למשל – משיכה גופנית ורגשית חזקה בין בני זוג שנפגשו בכנס מדעי או בבית הבראה. הם נחשפים זה בפני זה, אבל עם זאת יודעים, כי יחסים אלה יסתיימו ברגע שישובו למולדתם או לביתם.
מערכת יחסים כזאת לוקה בחסר מבחינת עולם השכל ועמדות – יש שם עמדה שמקשה על פיתוח מערכת היחסים ובני הזוג, למרות החיבור הרגשי והרוחני בניהם מוותרים על המשכיות עקב חוסר יכולת לעשות שינוי בעמדה.
6. אהבה חסרת היגיון – אהבה שיש בה מחויבות ויש בה תשוקה אבל היא חסרת אינטימיות, “אהבה נוסח הוליווד” בלשונו של סטרנברג. בני זוג מתאהבים ממבט ראשון, מתארסים כעבור שבוע וכעבור עוד חודש מתחתנים. באהבה מסוג זה חסרה האינטימיות המתפתחת כאמור בהדרגה. העדרה מקשה על המשך היחסים.
מרכיב האינטימיות כאמור שקול למערכת הרגשית של החוסר – במערכת כזאת על בני הזוג להתחבר לחוסר שהם ממלאים באמצעות מערכת היחסים ולמצוא לו חלופות על מנת שלא ליצור תלות בבן הזוג לאורך זמן, מה שיביא למאבקי כוחות וסיום לא נעים של מערכת היחסים.
7. אהבת רעים – אהבה שחסר בה מרכיב התשוקה, והיא נפוצה ביחסי חברות הדוקים, או ביחסים בין בני זוג שמרכיב התשוקה דעך אצלם. מערכת יחסים כזאת מהווה סוג של מערכת עסקית – אני מקבל ונותן במידה שווה ומחושבת במערכת היחסים – אין כאן נתינה לשם נתינה וכאשר המערכת נפגעת השותפות מתפרקת באופן טבעי, אין כאן רכיב נתינת החינם של התשוקה.
8. אהבה מושלמת – זו האהבה שמתקיימים בה כל שלושת המרכיבים והיא משאת נפשם של כל בני האדם. לדעת סטרנברג אהבה כזו קשה למימוש, אבל אפשרית. הוא מדמה אותה לדיאטת הרזיה; אפשר לחוות אותה באורח חד פעמי, אבל קשה לשמור עליה לאורך זמן. יש האומרים שסטרנברג לוקה בתסמין הפסימיות – או חולשה בכוח האור (אינטליגנציה מס’ 1) , שכן הוא לא רואה את האפשרות של מימוש מסע האינטליגנציות בזוגיות. אני טוען שעבודה נכונה עם מסע האינטליגנציות מביא בהכרח לאהבה מושלמת, שהיא המתנה של כל בן אנוש ויצור חי בבריאה.


• התיאוריה של סטרנברג מבחינה רק בין קיומו של מרכיב כלשהו ביחסים לעומת העדרו, אך המציאות מורכבת בהרבה וקיימות בה גם דרגות ביניים. כמו כן, אופי הקשר אינו קבוע אלא יכול להשתנות עם הזמן.
חוקרים אחרים הציעו טקסונומיה אחרת לאהבה, ובה שישה סוגים (Borrello & Thompson, 1990, Hendrick, 1986):
1. אהבה לוהטת – מבוססת על תשוקה עזה לבן או בת הזוג (התאהבות המבוססת על מילוי צרכים גופניים בלבד)
2. אהבת חברים – מבוססת על ידידות וחברות עמוקה בין בני הזוג (אהבה ‘שכלית’ התואמת את עולם העמדות ויכולה להתפוגג כאשר העמדות משתנות).
3. אהבת משחק – מערכת יחסים שבה אחד מבני הזוג מתייחס לאהבה כאל שעשוע או משחק ומתעתע בבן זוגו (למשל, מקיים קשר עם שני בני זוג בו זמנית, כשאף אחד מהם אינו יודע על רעהו) – אהבה של מילוי החוסר הרגשי בלבד.
4. אהבה רכושנית – מערכת יחסים שבה אחד מבני הזוג מתייחס אל שותפו לקשר באופן רכושני, כאילו יש לו בעלות עליו – אהבה של רצון לקבל לעצמי בלבד.
5. אהבה לוגית – מבוססת על בחירה רציונאלית ומחושבת בבן הזוג (למשל, על בסיס רקע משותף) – אהבה שכלית המבוססת על עולם העמדות.
6. אהבה ללא אני – מערכת יחסים שבה אחד מבני הזוג מאבד את זהותו העצמית הייחודית ומטמיע אותה בזהותו של בן זוגו – אהבה של רצון לקבל לעצמי בלבד – אני לא מסוגל לקבל לעצמי ולתת באופן מסודר ועל כן אני נתמך בבן הזוג על מנת לקבל.
לטענת ג’ייקובס (Jacobs, 1992), כל אחד מסוגי האהבה משרת צורך אחר של הפרט, וכל פרט בוחר בבן זוג שעמו יוכל לקיים קשר שיספק את הצורך הזה. למעשה ג’ייקובס מחזק את הטענה שהכוח הראשוני המוביל את מערכת היחסים הוא החוסר שהניע את כל אחד בני הזוג להיכנס לתוך מערכת היחסים ולהימשך האחד לשני.
ג’ייקובס בדק ומצא, שארבעה מסוגי האהבה אכן קשורים לארבע מוטיבציות בסיסיות: כאשר קיים מניע להפחתת מצוקה אישית הנובעת מבדידות או מחרדה, הפרט ייטה לבנות מערכת יחסים המבוססת על איבוד עצמיותו (חוסר איזון ברמת הרצון). כאשר המניע הדומיננטי הוא לקדם את הזהות האישית והיכולות האישיות, הפרט יבחר בבן זוג שאיתו יוכל לפתח אהבה רכושנית, שבאמצעותה יוכל להפיק תועלת אישית (חוסר איזון ברמת החוסר הרגשי). אם המניע הפעיל הוא לחץ חברתי למצוא בן זוג או תחושה אישית שהזמן לכך הולך ואוזל, הפרט יחפש מערכת יחסים המבוססת על אהבה לוגית (חוסר איזון ברמה השכלית). וכאשר המניע הפעיל הוא תשוקה מינית, הפרט יבחר בבן זוג שמערכת היחסים עמו תתבסס על אהבה תשוקתית (חוסר איזון ברמה הגופנית).


קורס ייעוץ זוגי,
קורס טיפול זוגי משפחתי >> כאן

תרבות והתקשרות רומנטית – טיפול זוגי משפחתי
בחירת בן או בת זוג להתקשרות רומנטית ולנישואים אינה עיוורת, טוען וינש (Winch, 1958). לדעתו התרבות מכתיבה לאדם מי הם המועמדים המתאימים להתקשרות מעין זו ומי אינם מתאימים, דהיינו – היא קובעת עבורו את תחום המועמדים המתאימים להתקשרות רומנטית. בתרבותנו הדמיון בתכונות רקע כמו גיל, גזע, דת ומעמד חברתי-כלכלי עומד ביסוד אמות המידה לבחירת בן או בת הזוג. אין פירוש הדבר שהבחירה נעשית תמיד לפיהן, אך החורגים מהם משמשים נושא לגיחוך, לבדיחות, לרכילות, לסיפורים ולסרטים. תגובות הסביבה מלמדות את האדם מי ראוי ומי אינו ראוי להיות בן זוגו. וינש מדבר למעשה על הגישה והעמדה שמביא עמו כל אחד מבני הזוג לתוך המערכת הזוגית ובן הזוג הנבחר מוכרח לענות על אותן גישות ועמדות על מנת שהזוגיות תצלח. וינש למעשה מדבר על חוסר האיזון שקיים בעולם השכל והעמדות – ישנן עמדות שמביאות לכשל במערכת היחסים מלכתחילה – עמדה שמקשה על מילוי החוסר הנכון בעולם הרגשי ויוצרת כניסה למערכת יחסים בלתי רצויה בעליל, שתוצאותיה תהיינה תמיד בלתי מספקות לאורך זמן.

בתיאוריית חלוקת הצדק מניח הומנס, שהאדם שואף להגיע לאיזון בין התשומות שהוא משקיע ביחסיו עם בן או בת הזוג לבין הגמולים שהוא מקבל ממנו או ממנה (Homans, 1961). הבחירה בבן זוג למטרות רומנטיות קשורה בהערכת האדם את תכונותיו ואת הגמולים שיוכל לקבל תמורתן. בתרבותנו נודעת חשיבות מרובה למראה החיצוני, למעמד החברתי ולכישוריו של האדם. כל אדם מעריך כמה “אשראי” מקנות לו התכונות האלה. עם אשראי זה הוא או היא יוצאים “לשוק” כדי לבחור להם בן או בת זוג מתאימים.
גבר המבקש לחזר אחרי אישה יפה ומושכת עלול להיתקל בסירוב אם האשראי האישי שלו אינו שווה ערך לזה שלה. הוא ינסה אפוא ליצור מצבים מאוזנים ולמנוע מעצמו אי-נעימויות.
על כן הומנס מדבר למעשה על חוסר איזון ברובד הרוחני – בניית מערך עסקי של רצון לקבל ולתת, כאן מובאת בעצם אמרה על נתינה לשם קבלה, ולא קבלה לשם נתינה כפי שהתכוונה הבריאה ועל כן גם כאן התוצאות תהיינה הרסניות למערכת היחסים ולפרטים המהווים אותה בטווח הארוך.
כך מובא בספרו של שלום עליכם, טוביה החולב:
“… אמנם גם אני אינני, חס ושלום, אסופי מן השוק, ולפי דברי אשתי מרת גולדה שתחיה לא מגזע של חייטים וסנדלרים מוצאנו, ולפיכך מימי לא נצטערתי על בנותיי ולא דאגתי לאחריתן. מאמין הייתי שזיווגן לא יהיה קשה, אם ירצה השם, בבוא עת פקודתן. על שום מה? ראשית, על שום יופיין, בבנות יפות בירכני אלוהים, וקבלה היא בידנו, שבת יפה שקולה כנגד חצי נדוניה. ושנית, הרי אף אני עצמי כבודי במקומו מונח. הכל יודעים את טוביה, שבעל בעמיו הוא כיום הזה ויכול להגיע בעזרת השם יתברך לשידוך הגון אפילו מיהופיץ…
” שלום עליכם, טוביה החולב (תרגם י”ד ברקוביץ),
תל אביב: דביר, 1983
קיזלר וברל ערכו ניסוי שנועד לבדוק אם יש קשר בין ניסיונות החיזור של גבר להערכתו העצמית. על סמך תיאוריית ההתאמה הן שיערו, שגברים בעלי הערכה עצמית גבוהה ייטו יותר לחזר אחרי עלמה מצודדת מאשר אחרי עלמה שאינה מושכת, ואילו גברים שהערכתם העצמית נמוכה ייטו יותר לחזר אחרי עלמה שאינה מושכת (Kiesler & Baral, 1970).
קיזלר וברל מביאים חיזוק לטענתי שהגורם הראשוני שמביא אדם להיכנס למערכת יחסים הוא החוסר – אם אני חסר ביטחון עצמי אני אמצא את בת הזוג שתתמוך ותחזק את הביטחון העצמי שלי, ועל כן בטווח הארוך אני למעשה אהיה במאבק מולה על האנרגיה שלה ועל הביטחון העצמי שלי, שמקורו בה ולא בי. מערכת יחסים כזאת דינה להסתיים תמיד מתוך מאבק וקושי.


התפתחות היחסים ויציבותם
להתרשמות הראשונית נודעת השפעה מכרעת על המשך התפתחות היחסים בין בני הזוג. לדעת ברשייד, בשלב הראשון של היחסים, ולעיתים אף לפני המפגש הראשון, מגבשים בני הזוג ציפיות הדדיות, ולעיתים אף גורמים להן להתממש בהתנהגותם, על פי העיקרון של נבואות המתגשמות מאליהן (Berscheid, 1985).
אין מחלוקת בין החוקרים באשר להשפעת הציפיות בשלבים הראשונים של היחסים על התפתחותם בהמשך. ואולם, מה מאפיין התפתחות זו וכיצד נוכל להעריכה? קלי ושותפיו מגדירים התפתחות ביחסים כהתגברות ההשפעה של כל אחד מבני הזוג על האחר. כלומר, היחסים מתהדקים ונעשים אינטימיים יותר ככל שגוברת השפעת בני הזוג זה על זה וככל שגוברת תלותם ההדדית. זוהי התפתחות הדרגתית, ולכן רק יחסים ממושכים יכולים להניב קרבה ואינטימיות (Kelly et ‘al., 1983)
יחסים ההולכים ומתהדקים מאופיינים בהתפתחות הדרגתית, שסממניה נמנים להלן (Burgess & Huston, 1983):
• בני הזוג נפגשים ביתר תכיפות ובנסיבות מגוונות, והפגישות הולכות ומתארכות.
• בני הזוג משתדלים לחזור ולהיפגש לאחר שהופרדו, וחשים נוח כשהם שוב ביחד.
• בני הזוג הולכים ונחשפים זה בפני זה; הם נעשים פחות מאופקים בהתבטאויותיהם, מגלים רגשות שליליים הדדיים ומותחים ביקורת.
• בני הזוג מפתחים מערכת תקשורת ייחודית משלהם, ועם הזמן משתמשים בה ביתר יעילות.
• בני הזוג מפתחים יכולת לחזות מראש את ציפיות השותף, את דעותיו ואת רגשותיו.
• בני הזוג מתאמים יותר ויותר את התנהגותם ואת מטרותיהם.
• בני הזוג משקיעים יותר מרץ ביחסים וחשיבותם בעיניהם הולכת וגדלה.
• בני הזוג מרגישים שעליהם להתחשב בבן הזוג בקביעת מטרותיהם, כדי שלא לפגוע ביחסיהם.
• בני הזוג רוחשים זה לזה יותר ויותר חיבה, אמון ואהבה.
• היחסים נתפסים כייחודיים וחסרי תחליף.
• בני הזוג רואים זה את זה כשותפים ולא כל אחד לעצמו.
בקמן מונה ארבעה שלבים בהתפתחות היחסים (Backman, 1981): השלב הראשון הוא שלב הגישוש, ובו נשקלים הגמולים והעלות. השלב השני הוא שלב המשא ומתן, ובו מוגדרים היחסים בין בני הזוג. אין המדובר בהגדרה פורמאלית חוזית, אלא בלמידת ההתנהגויות המובילות למרב הגמולים המשותפים. השלב השלישי הוא שלב המחויבות, ובו נוצרת תלות הדדית בין בני הזוג בעקבות מערכת היחסים שהתפתחה. השלב הרביעי הוא שלב המיסוד, והוא מאופיין בציפיות משותפות. בשלב זה הן בני הזוג והן הסובבים אותם תופסים את מערכת היחסים כמערכת מבוססת: “יוצאים קבוע”.


סיכום התיאוריות השונות
כל הגישות שהובאו לעיל מעידות על קשר חזק בין מסע האינטליגנציות לבין התפתחותן של מערכות היחסים, כאשר האחרונה (ארבעת השלבים של בקמן) מבטאת בדיוק את אותם העקרונות:
שלב הגישוש = החוסר; בשלב הזה כל אחד מבני הזוג בוחן את החוסר שקיים בו, בין אם במודע או שלא במודע, והאם החוסר הזה יכול להתממש ולקבל מענה ע”י בן הזוג.
שלב המשא ומתן = הרצון; הגדרת היחסים בין בני הזוג בדרך התנהגותית שמבטאת את הרצון לקבל והרצון לתת – יש כאן תגמול של “קח ותן” פשוט.
שלב המחויבות = הגישה; בני הזוג מגדירים את העקרונות התפיסתיים של מערכת היחסים ואת המחויבות שלהם אליה בהתאם לעקרונות אלה.
שלב המיסוד = הגדרת היעדים והגשמתם; בני הזוג מיישמים בפועל את שלושת השלבים הקודמים וחווים את מערכת היחסים כפי שהיא נוצרת מתוך אותם שלבים.

מתוך כל האמור לעיל אני מגיע למסקנה שהחלק החשוב ביותר במסע האינטליגנציות בזוגיות הוא הגדרת החוסר – הזרע – המניע הראשוני לכניסה למערכת היחסים.
החוסר הנו הבסיס שעליו נבנית הזוגיות כולה לטווח הקצר והארוך כאחד וכאשר החוסר אינו תואם את המציאות ואינו מגיע ממקום של מודעות התוצאות אינן טובות.
בחלק הבא יובאו תוצאות השאלונים שמילאו גברים ונשים שונים בחלוקה לארבעת הרבדים; ארבעת החלקים במסע האינטליגנציות, ותוצאות אלה יאמתו או יסתרו את ההשערה הזו.


ממצאים עיקריים
השאלון (נספח א’) המוצע הוצג בפני קבוצה של אנשים (למעלה מ 70) משני המינים וממנו עלו הנתונים הבאים:
1. הציון הממוצע של איכות הזוגיות עומד על 3.22 (מתוך 5)
2. ממוצע תשובות הגברים למול הנשים במחקר זהות כמעת לחלוטין בכל הרבדים.
3. את הציון הנמוך ביותר בחלוקה לארבעת הרבדים קיבל הרובד הרגשי, הרי הוא החוסר – 2.68 אצל הנשים ו 2.98 אצל הגברים.
4. ציוני שני הרבדים הבאים (הרצון והגישה) זהים כמעת לחלוטין ונעים סביב ה 3.26-3.28 הן אצל הגברים והן אצל הנשים.
5. הציון הגבוה ביותר ניתן לרובד הגופני – למעשים בפועל – 3.58 אצל הנשים ו 3.42 אצל הגברים.
6. נתון מעניין שעלה (במיוחד בקבוצת הנשים) הוא שרוב הנשאלים הצהירו כי היו מתחתנים עם בן הזוג הנוכחי, למרות שלא מאמינים כי הוא בן הזוג המשלים שלהם, בן הזוג הקוסמי.
7. הציון הנמוך ביותר בשאלון קיבל היגד מספר 3 (מהרובד הרגשי) , שאומר: אני יכול לא לקיים יחסי מין עם זוגתי שנה שלמה. הנשים נתנו לשאלה זו ציון ממוצע של 1.73 ואילו הגברים נתנו ציון ממוצע של 2.88(!)
8. הציון הגבוה ביותר בשאלון קיבל היגד מס’ 19 (מהרובד השכלי), שאומר: הקשר הזוגי מחייב להיות בנתינה. שני המינים נתנו את אותו הציון בדיוק: 4.23 (!).
9. נתון חשוב נוסף שעולה מן השאלון הוא שרוב הנשאלים טוענים שיש סיבה שניתן להצביע עליה, שבזכותה הם אוהבים את בן זוגם.


סיכום ומסקנות
עפ”י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כ 27% מהזוגות הנישאים בישראל בשנים 2000-2004 מתגרשים, וסביר להניח שאחוז הפרידות אצל אלה שאינם נישאים גבוה בהרבה. מתוך הנתונים שעולים במחקר הנ”ל אנו רואים שאיכות הקשר של אלה אשר נמצאים במערכת יחסים עומדת על כ 60% בלבד, וגם אלה שאינם נפרדים חווים למעשה זוגיות שאינה מוצלחת במיוחד.
נתון חד משמעי שעולה מן המחקר מצביע על הבעיה המרכזית – הגדרת החוסר שמניע את בני הזוג לתוך הזוגיות. רוב הנבדקים העידו כי יכולים להצביע על סיבה/סיבות שבגללן אוהבים את בן זוגם. הטענה במחקר זה בהסתמך על ערך “אהבה” בשיטת לוסקי האומר כי “אהבה היא הסיבה של כל הסיבות” (לוסקי 2005). דהיינו, כאשר ישנה סיבה לאהבה, לא קיימת אהבה אמיתית לבן הזוג, אלא אהבה לסיבה. אם אני אוהב את זוגתי כי אני מקבל ממנה משהו, הרי שאני אוהב את המשהו ולא את זוגתי, והיא מהווה רק כלי שמספק לי את אותו הדבר אשר אותו אני חסר. גם בגישות הפסיכולוגיה ההתפתחותית המובאות לעיל אנו רואים כי כבר הגיעו חוקרים למסקנה שהקשרים הזוגיים מושתתים על עקרונות של נורמות חברתיות, מעמד, ערך עצמי, וסיבות נוספות, שכולן אינן משקפות את מהות האהבה, שהינה רגשית במהותה ולא יכולה להיות לה סיבה. האהבה קיימת בזכות עצמה והיא הסיבה של כל הסיבות. אמא אוהבת את ילדיה, והם אוהבים אותה בחזרה – לא ניתן להצביע על סיבה הגיונית אשר מהווה את הגורם לאהבה הזאת. האהבה פשוט נוכחת. ישנם גם זוגות אשר מעידים על אותו סוג של אהבה – אהבה שאינה תלויה בדבר, אלא פשוט נוכחת. אהבה כמו אמונה – לא ניתן ולא צריך להסבירה, כי אם לחוות אותה. אהבת חינם, אהבה של נתינה ללא תנאי, אהבה אמיתית היא הבסיס לכל קשר זוגי מצליח. אהבה שרואה את הצד השני, להבדיל מהתאהבות שרואה רק את עצמה.
הממצאים שהובאו לעיל מעידים ששורש הבעיה נעוץ בהגדרת החוסר שמוביל לזוגיות, בהגדרת הרצון – קבלה לשם נתינה ולא קבלה לעצמו בלבד, הגישה הפסולה לגבי זוגיות ושהמציאות בפועל היא רק תוצר של כל אלה – רוב הנשאלים מעידים כי בחלק זה, של המציאות אין בעיה גדולה.
הדרך להביא לשינוי ברמה החברתית היא לשנות את הגישה הכללית לגבי זוגיות – להפסיק לחפש את ה”חצי המשלים” (רדפילד 1994), את הסיבתיות וההתניה, את התגמולים שלי מהזוגיות ולהתחיל לראות את עצמי כשלם בפני עצמי ואת הזוגיות כערך מוסף בלבד, אז ניתן לחוות אותה ממקום של נתינה ואהבת אמת. אז ניתן לראות את הצד השני ולא רק את עצמי.
יש לעבור סדנאות וחינוך מחדש לערך עצמי גבוה, לזיהוי הייחודיות והפוטנציאל הטמון בכל אחד ואחת, לדעת לזהות את החסרים הרגשיים שמובילים את חיי, להגדיר נכון את מידת הרצון לקבל לעצמי ואת כיוונו, לעצב גישה חדשה ובריאה לגבי מהי זוגיות, למה להיכנס לזוגיות וכיצד להתבונן עליה ולבסוף לגבות את כל אלה במעשים נכונים, אשר תואמים את הכלים החדשים שנרכשו ברבדים האחרים.
עבודה זו ניתנת כהשראה להמשך חקירה פנימית של כל אחד ואחת לפי העקרונות שהובאו כאן. אני ממליץ לכל אחד ואחת לצאת ולחקור את העמדות שלכם לגבי זוגיות – מה הדבר שהזוגיות אמורה לספק לכם בחיים? איזה חוסר היא באה למלא? מנין הגיעה העמדה הזאת לחייכם, והאם היא עומדת בקנה אחד עם ערכי הנתינה, אהבת החינם והרצון החופשי.


המלצות
המחקר הזה נעשה על קבוצה קטנה יחסית (למחקר כמותי) ועל מנת לבסס אותו יש להרחיב את קבוצת הנבדקים, במיוחד את קבוצת הגברים.

כמו כן השאלון המהווה בסיס למחקר לא עבר אימות אצל קבוצות ביקורת, אלא מהווה בסיס השערתי בלבד. על מנת לבסס את המחקר יש לבצע אימות לשאלון מול קבוצות מתאימות.

המלצה נוספת לפיתוח המחקר היא לעבור תהליך טיפול זוגי עם מספר זוגות, על פי המודל המוצע כאן – ביצוע השאלון ועבודה עם הזוג על גישה חינוכית חדשה בהתאם לעולה מהשאלון, דרך מסע האינטליגנציות בזוגיות.


ביבליוגרפיה
• לוסקי, דני (2005). שיטת לוסקי 32 האינטליגנציות. ישראל: משוב טבע הנפש
• שורצולד, יוסף (1996). פסיכולוגיה חברתית. ישראל: האוני’ הפתוחה
• רדפילד, ג’יימס (1994). הנבואה השמיימית. ישראל: אופוס
• נדלה מהאינטרנט ביום: 15.04.07. נתון סטטיסטי לישראל 2006, מתוך אתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה http://www1.cbs.gov.il/shnaton57/st03_01.pdf
נספח א’
שאלון היגדים. מין_____ גיל_____ האם נמצא בזוגיות משמעותית כרגע?______
סמן את מידת הסכמתך עם כל היגד בסולם של 1-5, לפי הפירוט שבטבלה. אם אינך בזוגיות כרגע, דמיין זוגיות של מישהו קרוב/ או זוגיות מעברך וענה על השאלות במקומו. התשובה צריכה להיות מיידית ורגשית– לא שקולה והגיונית, אלא התשובה המיידית שעולה, לפני שהיא עוברת סינון של המוח/אגו.
היגד
* השאלון נכתב במין זכר אך פונה לשני המינים בצורה שווה מידת ההסכמה בדירוג של 1-5
1-לא מסכים בהחלט 2-לא מסכים 3-מסכים במידה מסוימת 4-מסכים 5-מסכים מאוד
1. אין סיבה אמיתית שבגללה אני אוהב את בת זוגי
2. בת זוגי מושלמת
3. אני יכול לא לקיים יחסי מין עם זוגתי שנה שלמה
4. הזוגיות התחילה כי שחררתי את הרצון לזוגיות
5. כשאני בלי בת זוגי אני מרגיש שלם
6. אני אוהב כל ס”מ בגופה של בת זוגי בדיוק כפי שהוא
7. לשאלה: למה אתה אוהב את זוגתך? אני עונה: ככה!
8. קודם אהבתי את בת זוגי ואח”כ התאהבתי בה
9. אני יודע שבת זוגי היא מראה שלי
10. אני נמשך פיזית לבת זוגי בגלל הנשמה שלה
11. רציתי בזוגיות כדי שיהיה לי למי לתת כל הזמן
12. אני מאמין שהרצון של בת זוגי הוא קדוש
13. יש לי ולזוגתי חיבור על בסיס של מטרה נעלה
14. אני מאמין בחופש הבחירה העצמאי של בת זוגי בכל עניין
15. לעולם לא אבקש לשנות משהו בבת זוגי
16. כשאני כועס על בת זוגי אני מבין שאני בעצם כועס על עצמי
17. אני נמצא כעת בזוגיות קוסמית
18. אני מאמין שהזוגיות שלנו תלויה בי ב 100%
19. הקשר הזוגי מחייב להיות בנתינה
20. אני חושב על בת זוגי כשאני שמח
21. אני יכול לסלוח לכל דבר שבת זוגי יכולה לעשות
22. אני מאמין שזוגיות היא ערך עליון
23. אני מאמין שהזוגיות שלנו תלויה בה ב 100%
24. אני חושב על בת זוגי כשאני עצוב
25. בת זוגי תומכת בי ב 100% בכל דבר שאני עושה
26. אני רואה את בת זוגי כאם ילדיי
27. הייתי מתחתן עם בת זוגי היום
28. אני משקיע זמן ואנרגיה כל יום למען הרצון של בת זוגי
29. אני חושב שבת זוגי היא האישה שהכי מתאימה לי
30. אני לומד כל הזמן מבת זוגי
31. לפחות פעם ביום אני אומר תודה לבריאה על הזוגיות הזו
32. יש בי כמיהה תמידית להיות עם בת זוגי, כמו דבק

נספח ב’

ממוצע נקבה
מ 48 טפסים

שאלה תשובה ממיצוע לפי רובד
1 2.08 2.68 חוסר
2 2.83
3 1.73
4 3.13
5 2.75
6 3.73
7 2.65
8 2.52
9 3.54 3.27 רצון
10 3.56
11 2.46
12 2.92
13 3.21
14 4.08
15 3.04
16 3.38
17 3.06 3.26 גישה
18 2.67
19 4.23
20 3.65
21 2.75
22 3.65
23 2.42
24 3.67
25 3.42 3.58 מציאות
26 4.17
27 3.81
28 3.21
29 3.73
30 4.04
31 3.42
32 2.88
סה”כ 102.3542 3.20

ממוצע זכר
מ 26 טפסים

שאלה תשובה ממיצוע לפי רובד
1 2.38 2.98 חוסר
2 2.92
3 2.88
4 3.00
5 3.19
6 3.42
7 2.92
8 3.12
9 3.54 3.28 רצון
10 3.23
11 2.77
12 2.81
13 2.96
14 4.15
15 3.31
16 3.46
17 2.81 3.26 גישה
18 2.46
19 4.23
20 4.08
21 3.19
22 3.50
23 2.58
24 3.27
25 3.27 3.42 מציאות
26 4.12
27 3.31
28 2.88
29 3.54
30 3.88
31 3.54
32 2.85
סה”כ 103.5769 3.24

מגיש: אופיר סלע, סטודנט שנה ג’ מכללת לוסקי.
המנחה: דני לוסקי

קורס ייעוץ זוגי,
קורס טיפול זוגי משפחתי >> כאן

Dr. Dany Lousky PhD ------------------------------------------------------------------------- Dany Lousky is the creator and developer of The Lousky Method, the innovative i32 intelligence tests. He is the chairman of the Department for Complementary Health Professions, the Israeli umbrella organization for complementary medicine. Dr. Lousky has written 14 books about life, education, health and the secrets of success according to The Book of Creation. ------------------------------------- A few words from my heart to yours “Already in my childhood I was incompetent – they actually defined me as unintelligent and therefore I did not receive a scholarship to continue my studies in tenth grade. (It used to be that one had to pay for school for grades 10, 11 and 12 or to get funding from the state). I was a new immigrant from Morocco and I did not speak Hebrew. I loved to draw, to take photographs, to read and act out Moliére, to play the clarinet and saxophone, and to dance all the time. I was not interested in bible studies, Hebrew, geography, mathematics. I simply did not understand how these would help me in life, so I did not learn any of those which are these days called core subjects. I also did not receive funding, but I did get labelled incompetent. That negative label propelled me to achieve great success in all areas of my life. Ever since then I wanted to prove to myself that I am capable: I tried harder than anybody else in everything that I did, because the social measure in academia and in institutional and business frameworks, was a measure of mathematical and verbal logical abilities. For many years I wavered, living with the knowledge that I was not deserving, not wanted, did not belong, was introverted, ashamed of who I was. I suffered greatly from different anxieties, primarily stage fright. In order to overcome all of these pitfalls I had to melt myself down to the most basic raw material and find my true self deep inside. It took many years of hard work. When I found myself, everything began to go smoothly. I found myself, thanks to The Book of Creation – my great light. The Book of Creation was written according to the tradition of Abraham. The knowledge that I am learning and developing through The Book of Creation which, to some degree, also continues the work of Abraham in some way, is a great privilege. This privilege has sustained my enthusiasm and perseverance for tens of years. I have always thought to myself… “If I can, anybody can.” --------------------------------------------------------- I believe that education and life principles are at the root of the reality of our lives. The I believe I believe that teaching positive life principles is an extraordinarily powerful tool for treating health, cultivating the joy of life, having breakthroughs and success, maintaining good partnerships and love of mankind. From a young age I was already very active in a variety of educational frameworks. I began as a counselor to street youth, went on to manage a community center, then serve as the chairman of the community center’s administration, as well as chairman of two high schools, supervisor for the Ministry of Education, and head of the Lousky College for training therapists. I served as the chairman of the Department for Complementary Health Professions, the Israeli umbrella organization for complementary medicine. Over the course of twenty years of research, I developed an educational and treatment method called “the Lousky Method”, based on the wisdom of The Book of Creation. I have written 14 books inspired by The Book of Creation. The Book of Creation, attributed to our patriarch Abraham, established 3800 years ago that every person possesses 32 intelligences through which he understands life and with which he creates his own reality. The good news is that it is possible to train these types of intelligence like a muscle for the purposes of repair or modification. This means that every individual can be what he wishes to be, according to his own free will. This is my vision that motivates and gives purpose to my work. --------------------------------------------- Curriculum Vitae Dr. Lousky was born in Casablanca, Morocco, to a family of 13 children. He immigrated to Israel with the entire family during the large wave of ‘aliyah’ (or immigration) from Morocco. At age 12 he was already a counselor for youth in the Bnei Akiva movement. He served in the IDF and immediately afterwards returned to mentor youth in Tirat Carmel working with street gangs and at risk kids. He managed the community center in Tirat Carmel and later became the chairman of the community center board. Later he served as the chairman of the board of the high schools’ Education Company in Tirat Carmel in a volunteer capacity. During those same years, the Ministry of Education recruited Dr. Lousky and his talents as a leader and supervisor on behalf of their Youth Division, to treat at risk youth in development towns. Later, Dr. Lousky returned to manage the national project “Mifneh ‘97” (Turning Point ‘97) for the office of the Prime Minister, which helped to rebuild the infrastructure of the educational system. Dr. Lousky’s special character and his deep rooted love of mankind led him to dedicate himself to bringing people together and educating young people, rehabilitating families and educating at risk children. Dr. Lousky’s hunger for investigating human intelligence began when he was 10 years old in the Bnei Akira youth movement in Tirat Carmel, and used to pray in synagogue. One day, while praying, he suddenly understood that people were praying to the God within themselves. God does not actually sit in the sky and hand out money, health, love or success according to human standards. --------------------------------------------------------- The young Dany noticed that when people truly set an intention for their prayer, they receive what they request. He saw that every person sets such an intention in his own individual way, and understood that prayer and intention have clear results in reality. He saw that intention can come in many shapes and forms – he saw people singing, others dancing, some who muttered, some who wept silently. In the eyes of the God that dwells within them it did not matter if they were engineers or lawyers, rich or poor, shoemakers or carpenters. Outside of synagogue, however, a person’s place was measured by the yardstick of their profession, wealth, or ethnic origins. The young Dany grew up in a family of many children with a homemaker mother and a father who worked the printing press. Though his father was always happy with what he was, his surroundings and the system treated it with contempt. He remembers how low his father’s self-image was as a result of social disdain. Everyone aspired to be rich – an engineer or a lawyer – but not little Dany, who already understood that life offers many other possible ways to find happiness. Dany grew up faced with discrimination and prejudice regarding ethnic origin, age, sex, neighborhood, one’s father’s profession and income. A person could not actually be anything he wanted to be – people do what is expected of them. As a child Dany understood that this was not right. At a certain stage in his life, he already recognized that the root of the problem was in the society’s educational approach, according to which one can gauge human ability through one measure alone – IQ tests. With his special senses, he understood that people have more than one ability. People have multiple capabilities and multiple intelligences. This understanding constituted a dramatic turning point for him and he decided to take it upon himself to investigate the 32 human abilities as taught by The Book of Creation. The Book of Creation is the most ancient source to decree that people can be whatever they wish to be. This is the simplest expression of free will. ----------------------------------------------------------------- The life story of Dr. Lousky encompasses the life and assimilation stories of all the children of immigrants from Morocco and the diasporas to Israel with the social, educational and cultural coping and managing that accompanied their absorption and their love of life. ------------------------- Bibliography – Books written by Dr. Dany Lousky – The Nine Cosmic Powers for Success Hidden secrets of the unseen light. Children Longing for God Practical tools for changing and creating reality. -------------------- The Lousky Method Life wisdom of the 32 intelligences. 740 pages. An in-depth workbook for treatment and good health. The Twelfth Sense A story about the treasure that is greater than the philosopher’s stone and stronger than the elixir of life. Rich, Happy and Sexy Spiritual laws for the creation of abundance. The Book of Processes Arts as languages for healing and coaching. Mandatory workbook for group facilitators and teachers. – Integrative Medicine Mandatory research book for therapists, doctors and educators. Intelligence Tests i32 Diagnosis of human potential – 32 forms of intelligence. – The Secrets of Success 32 gateways to success – the complete practical guide. Lousky Medicines Natural self coaching and therapy. Non-chemical medicines, not home remedies. Kabbalistic Creation Cards Creative games, practice of the concepts, content. Lous-Yoga Yoga of numbers and letters. With God’s Help The power of the letters of God, the meaning of God. Additionally, Dr. Lousky has written many scripts for movies and series, as well as children’s books, all inspired by The Book of Creation. ---------------------------- Research 2007 – Innovative Intelligence Tests – i32 2005 – Integrative Medicine Formal Education 2006-2007 – Doctorate (PhD) in Education – Intelligence Tests. Constantine The Philosopher University in Nitra 2004-2005 – Master’s Degree (MA) – Holistic Health and the Arts. Lesley University. 1973-1976 – Bachelor’s Degree (BA) – Special Education. University of Haifa. ----------------------------------------- Following his military service, Dr. Lousky began his formal education. He completed the matriculation exams and in 1973 began his first degree in special education at the University of Haifa. He completed his Master’s degree in holistic health in 2005 at Lesley University in Boston, and in 2007 completed his doctoral thesis on the topic of intelligence exams i32 at Constantine the Philosopher University in Nitra, in Slovakia. -------------------------------- Dr. Dany Lousky’s unique contributions to society The primary themes of his contributions: The Book of Creation as a book of rules for creating reality The Book of Creation as the source of the 32 educational life principles and as a key to success The Book of Creation as a form for integrative medicine and a prescription for good health The Book of Creation to foster understanding of human personality and the i32 intelligence tests ------------------------------------ The Book of Creation as a book of rules for creating reality The Book of Creation, attributed to our forefather Abraham, opens with a dramatic declaration: “In the thirty-two wondrous paths wisdom are engraved (…) ten spheres of nothingness and twenty-two foundation letters.” Which is to say, God created the world with thirty-two rules of creation, which are also the rules with which man creates his own personal world. God’s activity, supposedly the primary matter presented in the Book of Creation, according to Prof. Yehuda Liebes, serves as the role model for human activity. Investigation of the Book of Creation accompanied Dr. Lousky’s extensive and comprehensive work over twenty years. The Book of Creation is the premise for the research and books written by Dr. Lousky. His acquaintance with the Book of Creation was timed precisely with the moment that he was prepared and ready. He first heard of the Book of Creation at one of the Kabbalah classes he would regularly attend. In the introduction to his book on the Lousky method he writes: “I was mesmerized. I read the Book of Creation hundreds of times in a row. I loved what I found – indeed, from that day forth I learned everything from it. I spent days and nights contemplating the significance and principles that I saw through reading and observing the book. I investigated the Book of Creation, from what was written in it and from what other commentators said and wrote about it.” Over the years, Dr. Lousky amassed extensive information from the lists and writings of scholars, scientists and rabbis that were uniquely touched by the Book of Creation and its interpretation. Every crumb of information that passed through his hands was checked and compared with what he saw and experienced from within what was written and the interpretations that he found there. The interpretations that Dr. Lousky found for the Book of Creation were supported by the conclusions of other scholars and rabbis. In many cases, he first saw and interpreted the writings himself and only afterwards sought support and similar interpretations by additional scholars. This approach allowed him freedom of inquiry in his unique interpretations of the Book of Creation. In this way he got to the model of the 32 intelligences, the 32 principles of life and integrative medicine. Over the years, Dr. Lousky investigated the meaning of the intelligences and the life principles for the purpose of changing reality with thousands of participants in workshops and courses in self awareness that took place all over the country. He taught in courses and lectures in Haifa, in the Krayot, Tiberias, Tzfat, Rishon Letzion, Tel Aviv, and Jerusalem. Among the workshop participants were some who sought understanding of the essence of life and the soul of man. Some of them came to learn a therapeutic profession, and there were also those professionals, doctors, nurses and medical support staff who wished to learn and to apply the principles of integrative medicine in medical centers. Dr. Lousky’s interpretation of the Book of Creation, influenced by 4 main sources: The interpretations of kabbalists, rabbis and scientific researchers of the Book of Creation. Scientific studies and research in the field of defining intelligence and models of development. Field work with thousands of participants in courses and workshops led by Dr. Lousky. Work with patients and subjects, through whom he was able to examine the differences between the different principles and to define their meanings in his distinct way. Dr. Lousky’s work to provide an orderly and structured interpretation of the Book of Creation led him to write 14 books. Each book discusses the group of intelligences (paths) according to the Book of Creation. His first book, “The Nine Cosmic Powers for Success”, deals with the world of creation according to the Book of Creation. The book discusses the ten emotional intelligences. It was written entirely in one flow. The writing began with a sketch of nine powers in the shape of a circle with the names of the nine intelligences noted according to their order within the circle, and their interpretation. The center of the circle is the tenth intelligence which symbolizes the reality that was actually created. When he finished writing his first book he felt that his life was over, until that same night, the title of the second book came to him, and only then was he reborn into his life’s destiny and purpose. Years later he wrote his sixth book: “Integrative Medicine” – a unique book of research. This book is the total opposite of the first in the way it was written. The book was written structurally and in accordance with the rules of science writing. This is also the book that presents the integrative medicine template for therapists and physicians. The book brings together, organizes and explains the rationale behind all of Dr. Lousky’s previous books. Much of the work that he did ultimately led to the creation of the therapeutic and educational method called the ‘Lousky Method’. “The Lousky Method” book (740 pages) brings together all the knowledge that he has gathered over the years. The Book of Creation as the source of the 32 educational principles of life and the key to success Dr. Dany Lousky observed, investigated, defined and formulated the 32 life principles for providing moral education as a way of life according to the 32 pathways of the Book of Creation. The 32 defined principles are 32 core values, each of which exists on four dimensions. The 32 principles constitute a tool for changing reality. Negative life principles are the source of mishaps, pains and illness. Positive life principles influence our will to live, and the quality of our health, our ability to succeed in a career, partnership and family, and even the status of our bank account. Positive life principles affect our outward appearance, our mental strength, and our vitality. In fact – health, money, success and destiny are acquired through life principle educational and training processes. When life principles change, reality also changes. The Book of Creation as a form for integrative medicine and prescription for good health Dr. Lousky appeared before attendees of the international conference for integrative medicine in Jerusalem in October of 2010 and spoke about an application model and vision for integrative medicine. His vision of health as an educational process led him to research integrative medicine. From 2003 to 2007, Dr. Lousky conducted phenomenological qualitative research on integrative medicine. During the period of research he spent a month as a guest at Global Hospital at Mount Abu in India, and saw an integrative health model in action. He visited and collaborated with a number of medical centers in Israel and visited Assaf Harofeh Medical Center, which pioneered the integration of complementary medicine. Dr. Lousky led a medical team in an quality of life project at the Herzog hospital in Jerusalem for one year, spent time in monasteries and ashrams, and learned and tried many methods of complementary medicine. He conducted qualitative research with many therapists and volunteers, studied materials from a variety of sources, interpreted them through crosschecking the findings with other scholars, rabbis, kabbalists, and monks. He wrote a book on his research principles called “Integrative Medicine”. Research Findings: Integrative medicine has five characteristics: the ladder of health, the engine of change, Lousky medicines, the assortment of therapies and the cycle of therapists. The Ladder of Health The ladder includes the 32 intelligences that create the four dimensions. Research findings show that every person has 32 intelligences and life principles that make up a unique profile, through which he understands life and by which he achieves goals and creates reality. Each intelligence includes a range of variables that create body-mind connections (organ, principle, sound, color, time, space). The 32 body organs are connected to the 32 life principles. Positive life principles will positively affect body function, just as medication or surgery will affect the approach to life. Everything is connected. The intelligences and life principles can be trained, using free will, like a muscle. Findings show that when life principles change, reality also changes. Four Dimensions As mentioned, the 32 intelligences create four dimensions. If we observe each dimension separately, we will find 12 intelligences in the physical dimension which are characterized by the need for personal security, shelter and a healthy body. In the emotional dimension there are 10 intelligences, characterized by love and its products such as: belonging, relationship, favor, warmth, words of encouragement, appreciation and more. In the dimension of the intellect are 7 intelligences that characterize career, beliefs, attitudes and values. In the spiritual dimension, the 3 intelligences characterize the capacity to give, free will, self-realization, designation, vision and purpose. The four dimensions reflect the holistic approach to seeing a complete person, his needs, desires, challenges, the tasks and responsibilities he has taken upon himself, for a full life and holistic health. The Engine of Change The never-ending struggle between the desire to give and the desire to receive shapes free will and requires observation and awareness. The desire to receive is a natural human impulse with a downward pull towards the physical dimension, with “me” at the center, while the desire to give requires effort and ascension of the ladder toward the spiritual dimension, with the “other” at the center. The transition from the desire to give to the desire to receive and the reverse, initiates change in the personality structure. If a person is always in the receiving mode, the necessary change is to give of himself. If a person is only and always giving of themselves, his medicine is to learn to receive. Going up and down the ladder of health is the engine of change. Lousky Medicines Lousky medicines are simple human activities which are intended to give or receive. The intention for each action is to turn a simple human action into a medicine. Many studies point to a high positive correlation between intentional human actions and health. One example of such a medicine is: “go to your clothes closet and gather up all the items that you have not worn in two years or more. Pass them on to another person who could use them with the intention of giving from yourself to another.” Gathering your clothes indiscriminately is like binging on food and is actually a form of desire to receive, the opposite action to the natural state. Giving instead of receiving initiates a change in educational principles. Changes in principles, like changes in personality structure, create a new reality. The Assortment of Therapies Study findings show that the method of therapy must be adapted based on its ability to treat a particular dimension. I will give several examples for each dimension. Therapies suitable to the physical dimension include: movement, acupuncture, nutrition, and of course all forms of medicines and surgeries. Therapies suitable to the emotional dimension include: psychodrama, arts, music and singing, drawing, sculpture, dance, and experiential processes. Therapies that are well-suited to the intellectual dimension include: conversation about the life principles, sharing, and guided visualization. Therapies suitable to the spiritual dimension include: meditation, prayer, visualization, destiny and purpose. Throughout treatment, we would not ask a person to do meditation in order to address his B12 deficiency, nor would we ask a patient to avoid eating cheese in order to address issues in his romantic relationship. We will choose a treatment technique based on its ability to address a particular level or dimension. We will treat a B12 deficiency through proper nutrition and we will treat a relationship with conversation or psychodrama. The Journey of The Intelligences Research findings show that every human action is a journey in the four dimensions. Each effect occurs simultaneously in each of the four dimensions. It was found that the emotional lack – love and its products is the motive of every human process. Treatment Story Explains the Model’s Findings: Doctor Amit sent me a patient for treatment that had been diagnosed with high blood pressure. The physician did not see a need to prescribe medication to reduce the patient’s blood pressure at this stage, and recommended an integrative approach. In conversation with the patient, he repeated key sentences that described his situation in each of the four dimensions – the key phrases describing the reality in the physical dimension: “I am always stressed, I have no time, I don’t even have the time to check in with myself, my whole body hurts, I am constantly binge-eating, my weight and blood pressure are sky-high.” Here are some key phrases that point to the emotional lack that is also driving the whole process: “I am very angry, I am mostly angry at God, what kind of world did he create.” Here are some key sentences that repeat themselves which present mistaken values in the intellectual dimension: “I told you, I knew that, I know I know, I always do good work, always, just ask me don’t ask other people.” Here is a sentence that presents the lack of balance in the spiritual sphere: “I want it all for myself, just for me, I am not satisfied with anything.” The treatment will be integrated- In the physical dimension it was decided to treat the binge eating with a change in nutrition, physical activity, acupuncture and training tasks to address the time-management problems. On the emotional level it was decided to address the anger and lack of self-love through psychodrama and arts. The intellectual dimension was treated with expertise, correctness and clarity through conversation regarding positive life values and guided visualization. On the spiritual level it was decided to address the constant pressure through daily meditation, changing life habits, and in some cases also conversation regarding longer term vision, purpose and designation. The integrated treatment will touch upon the root of the problem at the emotional level with the goal of stabilizing and even improving the chances of lowering blood pressure. The cycle of therapists The integrative medicine treatment is carried out in the ten structured stages of the cycle of therapists according to the Book of Creation, such that the treatment takes into consideration life principles, life cycles, habits, family, society, past, present and future, work, career, emotional needs, physical needs, meaning, self image, and treating the whole person. The process that the patient undergoes is an educational process that ultimately instigates a change in values, in order to change one’s reality. The vision of integrated medicine A patient arrives to the emergency room. After the first treatment, the patient is sent to the appropriate department for continued treatment. In the department is a medical team as well as an integrative medicine practitioner. After the initial diagnosis, the department doctor consults with the integrative medicine practitioner regarding the patient’s psycho-spiritual problems. After their conversation, the doctor decides on a course of medicine accompanied by personal conversations, nutrition, acupuncture, and a referral to a support group. After the patient’s condition is stabilized, he is referred to the integrative medicine department, where they will determine a course of integrative treatment for him including: nutrition, acupuncture, personal conversations with a Lousky therapist and participation in a study group for conscious creativity. In the department for integrative medicine there are scheduled activities such as meditation, yoga practice, and listening and support meetings for patients and their families. This is Dr. Lousky’s vision for integrative medicine – this is the integrative model that Dr. Lousky wishes to implement in medical centers all over the world.