תפיסת אהבה וזוגיות

תפיסת אהבה וזוגיות בעיניי הוגי דעות מפורסמים על פני היסטוריה

 מגישה טלי דור, שנה א’ מכללת לוסקי.

  1.המשורר ג’אלאל א-דין רומי

(30 בספטמבר 1207-17 בדצמבר 1273)

רומי בילה את רוב חייו באנטוליה ושם גם סיים את יצירת המופת שלו. הוא מת ב 17 בדצמבר 1273 בקוניה ,עיר שהייתה בשליטתם של הטורקים .היה לו תפקיד חשוב בהעברת אנטוליה הנוצרית ארטודוקסית לאסלאם.

הנושא המרכזי של הגותו ,כמו זה של מיסטיקנים ומשוררים סופים אחרים בספרות הפרסית, הוא מושג התווחיד (אחדות), והתאחדות עם האהוב (השורש) שממנו הוא נקרע והופרד ורצונו ותשוקתו לאיחוד מחדש.

חשיבותו של רומי מרחיקה הרבה מעבר לאזור הגאוגרפי שבה הוא פעל. דוברים של השפה הפרסית באירן, אפגניסטן וטג’יקיסטאן רואים בו את אחד המשוררים הקלסיים החשובים ביותר וכהשפעה על משוררים במהלך ההיסטוריה.היתה לו גם השפעה רבה על הספרות הטורקית.

תפיסת אהבה וזוגיות

התורה הרוחנית הסופית נשענה במקור על שלילת החומר ועל ידי כך חיבור לרוח,לאל .אולם עם הזמן והקושי שבחיי הפרישות ,התפתחה הסופיות לכיוונים חדשים.

היסוד הראשי שעליו מושתת הזרם הסופי החדש, הוא אהבה. כלומר בסיס החיבור לאל אינו נטישה של העולם ,אלא אהבה טוטלית. אחד המונחים שמתארים מהי אהבה טוטלית על פי סופים ,הוא “אחדות המציאות”. על פי עיקרון זה כל יצורי הבריאה נכללים בתוך האהבה באופן שווה בין אם זה הזולת ,פרח או אבן. כלומר, האהבה לאל היא אהבה לכל המציאות.

ג’אלאל א –דין רומי סיכם את עיקרון האהבה הטוטלית ואחדות המציאות:”באה האהבה ושללה ממני כל דבר זולתה.”התודה לאלוהים שהמסני כהמס סוכר במים”.כפי שהסוכר מתמוסס ומתמזג במים,כך הנשמה שלנו מתמזגת עם האל והמציאות שהוא יצר.

כדי להתמוסס בתוך האהוב, תנאי מקדים הוא ביטול האגו,או במילים אחרות,ביטול ה”אני”.זהו מהלך קשה מאוד,כיוון שמדובר בוויתור על כל מה שמגדיר אותנו, לרוקן את עצמינו מהאישיות. ביטול האגו הוא הכרחי כדי להגיע לאהבה טהורה על פי הסופים ,מכיוון שכל הגדרה שאנו מחזיקים על עצמינו כובלת אותנו ומונעת מאיתנו להיות משהו אחר. כדי שהנפש תוכל להתאחד עם משהו או מישהו אחר,היא חייבת להסיר כל מחיצות שמפרידות בינה לבין מושא האהבה. ד”ר אלקיים מכנה את אחדות המציאות –חוויה אוקיאנית ,תחושת אינסוף,כמו להיות מים בתוך מים.

אחד העקרונות החשובים למוסלמים הסופים הוא המעטה בחשיבות של הסטרוקטורה הדתית ובכלל זה המצוות ודבקות בערכי מוסר ורוחניות.

הסופיות היא הלב ,ואילו הפרקטיקה של הדת הממוסדת היא הקליפה העוטפת את הלב.

קיים קושי רב להגיע לרמה רוחנית כה גבוהה ולכן הדת הממסדית נפוצה יותר בקרב המאמינים באסלאם ,כמו בדתות אחרות.

אפשר להגדיר את הסופיזם כדת האהבה-עולם ערכי שמקבל את כולם על בסיס אהבה מוחלטת.

אינטלגנציה- פ-ממשלה

6-אחדות

2.אפלטון

(427-8 או 423-4 לפנה”ס -347-8 לפנה”ס)

היה פילוסוף יווני, מתמטיקאי, מהמשפעים ביותר בתולדות הפילוסופיה המערבית. תלמידו של סוקראטס מורו של אריסטו. חברם של כתבים רבים ומייסד האקדמיה באתונה.

בחייו הקדיש אפלטון את מיטב זמנו להרצאה באקדמיה,אך הוא גם כתב על נושאים פילוסופיים רבים. כיום נותרו לנו כתביו הפילוסופיים –דרמטיים,אשר נשמרו בכתב ידו ושוחזרו ונערכו במהדורות ותרגומים רבים,רובם המוחלט של כתביו מורכבים מדיאלוגים אולם מיוחסים לו גם מספר מכתמים ומכתבים.

תפיסת אהבה וזוגיות

סולם דיוטימה

בחיבור היפיפה של אפלטון “המשתה” מספר סוקראטס על מפגשו של דיוטימה, אלילה מסתורית מהמיתולוגיה היוונית,שמספרת לו את סודותיה של האהבה. בשיחתם דיוטימה מסבירה לסוקראטס כי התשוקה לגוף היפה(במשתה של אפלטון ,לפי הנוהג היווני,מדובר בנערים צעירים ,אנחנו לא שופטים)היא רק השלב הראשון בסולם שעלייה בו מובילה אל הבנה מלאה של הרעיון המופשט של היופי עצמו. כדי להבין מהו היופי אנחנו מתחילים ראשית בהכרה ביופי הפיזי של האהוב שלנו. בשלב השני הכרת היופי הפיזי של אחרים באופן כללי. השלב הבאה הוא להבין את היופי ששוכן מעבר למראית העין, זבו היופי של החוכמה והידע שמאפשר לנו לאהוב גם נפשות יפות ולא רק גופים יפים. השלב האחרון בסולם דיוטימה הוא ההבנה של מהותו של היופי, הרעיון המופשט והטהור של היופי. כאשר אנחנו מכירים את האידיאה של ביופי אנחנו לומדים מתוך כך על דברים יפים נוספים ,כמו למשל מוסר. כך, התאהבות באדם מסוים פותחת לנו פתח אל הבנה של האהבה המופשטת והאוניברסלית שיכולה גם להפוך אותנו למוסריים יותר.

סולם דיוטימה הוא דוגמה יפה לתורת האידאות של אפלטון (מופיעה בעיקר בחיבור הפוליטאה) הגורסת כי מטרתה של הפילוסופיה היא לתפוס את הערכים הטהורים והמופשטים שכל דבר עלי אדמות הוא רק ביטוי שלהם. הביטוי “אהבה אפלוטונית” באהבה שאין לה ביטוי מיני הוא למעשה שימוש משובש מעט ברעיון של האידיאה של אהבה שהיא מופשטת ורעיונית בלבד,אך ממנה נגזרות כל האהבות שבעולם ועימן ההיתנהגות הטובה בראויה והמוסרית.

אינטלגנציה-ט-טעם

3.אריך פרום

( 23 במרץ 1900 – 18 במרץ 1980)

היה פסיכולוג חברתי ,פסיכואנליטיקאי ופילוסוף יהודי גרמני.בעל שם בינלאומי. מראשי הזרם ההומוניסטי של הפסיכולוגיה.

פרום ניסה לעמוד על מקומו של האדם בחברה,וכיצד החברה משפיעה על האדם.כמו כן ,חקר את מקומם של מניעים נפשיים בהנעת תהליכים חברתיים –היסטוריים. הופשע מהשקפותיהם של זיגמונד פרויד, אלפרד אדלר וקרל מרקס וניסה לשלב בין היבטים שונים של תורותיהם.

תפיסת אהבה וזוגיות

אריך פרום שהקדיש לעניין ספר בשם ” אומנות האהבה “, ראה באהבה את התשובה לבעיית הקיום האנושי ולחווית הבדליות האנושית,שאותה ראה כאם כל המצוקות הוא קבע כי אהבה היא אומנות,שיש ללמוד אותה מבחינה תאורתית וישומית, כשם שלומדים מוזיקה ,נגרות או הנדסה. את האהבה הגדיר כ”השגת אחדות בינאישית בהתמזגות עם נפש שניה “, ו”הריסת המחיצות המבדילות בין האדם לזולתו.”

פרדוקס של שתי נפשות שהיו לאחת ובכל זאת נשארו שתיים”.עוד קבע שלכל צורות האהבה יש יסודות משותפים והם:

1-הדאגה הפעלתנית לחייו והתפתחותו של מושא האהבה.

2-חוש האחריות לקיומו הפיסי או צרכיו הנפשיים של מושא האהבה.

3-יחס כבוד לראות את האדם כמות שהוא ,לחוש בעצמיותו הייחודית ולדאוג שיתפתח כפי שהוא .

4-ידיעתו והכרתו של האדם ,לחדור אל סודו ולהיות איתו בברית.

אנטלגנציה-מ-רצון לתת

6-אחדות

 

4.ברוך שפינוזה

( 24  בנובמבר 1632- 21 בפברואר 1677)

ברוך שפינוזה ,היה פילוסוף יהודי –הולנדי, בן למשפחת אנוסים. הוא פיתח השקפות פילוסופיות חדשניות לתקופתו ,ויש הרואים בו את היהודי החילוני הראשון.

שפינוזה נחשב לאבי ביקורת המקרא ,אותו תפס כיצירה אנושית ולא פרי של התגלות אלוהית.

תפיסת אהבה וזוגיות

בראשית העת החדשה הפילוסוף ברוך שפינוזה כתב כי לכל אדם שלושה רגשות בסיסיים :תשוקה ,שמחה, ועצב. מרגשות אלה נגזרת האהבה .לפי שפינוזה ,”אהבה היא שמחה בלווי אידיאה של סיבה חיצונית. “כלומר ,אהבה היא תחושה של שמחה בליווי אידיאה של סיבה חיצונית. “כלומר אהבה היא תחושה של שמחה הנגרמת כל פעם שהנפש מעלה ברוחה סיבה חיצונית, כגון אשה יפה.

שמחה לפי שפינוזה היא “הפעלות (רגש) שעל ידו באה הנפש לידי שלמות מרובה בתחילה ,”הגדרה זו היא הגדרה מאוד אגוצנטרית ומגדירה את האהבה לפי מידת השמחה אלטרואיסטית).לפי הגדרה זו של שפינוזה ,דייג אכן אוהב דגים. לכן ,סביר להניח שהשימוש שלו במילה פילוסוף גדול כלשהו,שלא ראה חובה לעצמו להעלות תורת אהבה משלו.

אנטלגנציה-ש-רצון לקבל

5.אריסטופנוס

בערך (446 לפניה”ס- 385 לפניה”ס)

גדול מחברי הקומדיה באתונה העתיקה.

אריסטופנוס חיבר כ40 קומדיות.

 

תפיסת אהבה וזוגיות

על נפש תאומה,על פיו “בראשית חיו בני האדם מחוברים בזוגיות, לכל יצור היו שני ראשים ,2 לבבות ו4 רגליים ו4 ידיים. ושני הנפשות אהבו זו את זה אהבה גדולה ובילו את חייהם באושר שמימי. אושר זה גרם להם לחטא ההיבריס וכתוצאה מכך נענשו על ידי האלים: זאוס חצה כל יצור לשניים באמצאות חזיז הברק שלו והפריד כל איש מנפו התאומה .ללא החצי השני, חייו של כל אדם היו מלאים כאב , וכדי להתגבר עליו הוא חיפש אחר החצי השני שלו –נפשו התאומה ,על מנת שיוכל להתאחד עמה ולבלות איתה יחד. “לפי מיתוס זה, המופיע ב”המשתה “של אפלטון –אהבת אמת אפשרית רק בין שתי נפשות תאומות ושהאהבה אמיתית בהכרח הדדית.

אנטלגנציה-3-אהבה

6-אחדות

6.קארל גוסטב יונג

(26 ליולי 1875- 6 ביוני 1961)

קרל גוסטב יונג ,היה פסיכיאטר ופסיכואנליטיקאי שווצרי ,מבכירי תלמידיו של זיגמונד פרויד וזה שהיה אמור לרשת את כיסאו. נמנה עם קבוצת מניחי היסודות לפסיכולוגיה המודרנית.

בצד פרויד ואלפרד אדלר ,היה יונג ממנסחי התורות הפסיכולוגיות הגדולות, אשר הטביעו את חותמן לא רק על תחום הפסיכותרפיה ,אלא לא פחות מכך על הפילוסופיה ,על אומנות ,על פרשנות ההיסטוריה ועל מדעי ההתנהגות לתחומיהם.

תפיסת אהבה וזוגיות

יונג האמין כי לכל אדם יש בנפשו עולם לא מודע קולקטיבי שאתו הוא נולד. בעולם זה מופיעה חכמת הדורות הקודמים כולם ,והאדם נולד עם חוכמה זו החבויה בנפשו ומתבטאת בחלומות באינטואיציה ובדחפים שונים. לאדם יש צרכים רוחניים בסיסיים לפי יונג שאי מימושם גורם לאדם מחלות שונות(נפשיות ופסיכו-סומטיות). לפי יונג האהבה לאלוהים היא צורך בסיסי בנפש האדם והאהבה האנושית היא תחליף בלתי מספק בסופו של דבר לאהבה מקורית זו.בכך שב יונג לגישה שראינו כמאפיינת את ההגות הדתית המיסטית.

אנטלגנציה-3-אהבה

  1. רבי אליהו די וידאש

מקובל והוגה דעות.

היתגורר בעיר צפת במאה ה16 (1518-1592)

היה תלמידו של הרמק ולמד תורה גם מפי הארי ומפי רבי אברהם הלוי ברוכים (מוגרבי).

היה שותף בחבורתם של הרמק ורבי שלמה אלקבץ, אשר נהגה לצאת להתבודדות בהרים אשר סביב לצפת. הושפע מכתביו של יצחק דמן עכו ומגישתו הקבלית אקסטטית וכן הושפע מהגות סופית.

תפיסת אהבה וזוגיות

(ראשית חוכמה)

מושא האהבה הראשון –אהובה מסוימת ,בשר ודם.

מושא האהבה הסופי –אלוהים

אפיון הדרך בין שני מושאי האהבה-מסלול רב שלבי ,המשמר קשר ישיר יותר בין התשוקה הפיזית ובין הידבקות באל.

האם התהליך הוא חד כיווני או דינמי –דינמי ,דילקטי, תהליך שהוא חוזר חלילה.

טיבו של שינוי שעבר האדם לאורך התהליך- חתירה לעידון וקידוש הצרכים הגשמיים ורתימתם לחיי הקדושה ,אין הפרדה מוחלטת בין שני המישורים.

מה מקומה של הזוגיות בחיי האדם החותר לשלמות?הכרחית כדי להגיע לשלמות.

מה הזהרה לגבי אהבה אנושית “אזהרה היא הפוכה :לא לחשוב שניתן להתקרב לאל מתוך התנתקות מוחלטת או התנזרות מאהבת אישה.

מהו שיאו של התהליך –הידבקות באלוהים מתוך חיי הגוף.

די וידאש–”ראשית חוכמה”.כמה הוגים שקדמו לו גם די וידאש עוסק בשלמות האנושית ובדרכים להגיע אליה.

אנטלגנציה-ס-רוגז .בטן.

8.זיגמונד פרויד

(6 במאי 1856-  23 בספטמבר 1939)

זיגמונד פרויד היה חוקר בתחום הפסיכולוגיה והנוירולוג אוסטרי יהודי. פרויד הוא אבי הפסיכואנליזה, אחד ההוגים החשובים ביותר בתחום תורת האישיות ואחד המדענים הבולטים והמשפעים במאה ה20.

תפיסת האהבה והזוגיות

מחשבתו של פרויד פתחה דף חדש בהתייחסותנו למיניות ואהבה.

הוא התחקה אחר שורשיה המוקדמים של התשוקה המינית,והראה כיצד הופכות תחושות הנאה ילדות למסד העתידי של מיניות הבוגרת ,הוא ניסה להבין מה מרגישים ילדים כשהם מגלים את ההבדל הגופני בין בנים לבנות ואילו תיאוריות הם מפתחים על הדרך שבה באים תינוקות לעולם.

הוא חיפש את שורשיהן של הומוסקסואליות והטרוסקסואליות והגיעה למסקנה שכולנו דו מיניים בבסיסינו.

פרויד גם בדק האם יש הבדלים מהותיים בין אהבות של גברים ושל נשים,ומה הם התנאים הרגשיים המאפשרים להתאהב ולהתמיד ברגשות אהבה.הוא טען כי המוסר והתרבות מחבלים ביכולתנו להנאה מינית ותורמים לעכבות ולאימפוטנציה.

פרויד ניסה להבין כיצד מתפתחות נטיות פרוורטיות וחקר את גלגולי המניעים המיניים ופנטזיות המיניות בלא מודע ,דרך הדחקות ,הכחשות ומאמצי עידון.

אנטלגנציה–ל-תשמיש

קורס ייעוץ זוגי,
טיפול זוגי משפחתי >> כאן

9.פאולו קואלו

סופר

נולד באוגוסט 1947

פאולו קואלו–סופר ברזילאי ,פרסם עד כה מספר ספרים שזיכו אותו בפרסים ספרותיים יוקרתיים .המוכר מביניהם הוא אלכימאי.

תפיסת אהבה וזוגיות

קואלו רואה באהבה דבר מה קדום ,הדומה במהותו ליקום,שלשיטתו ,אינו דורש הסבר.

שני האוהבים ידעו שהם אוהבים ללא מילים. קואלו טוען כי האהבה האמתית לא באה לאחר היכרות אמתית ומיסוד.

עמדתו של קואלו שאהבה היא רומנטית ורגשית .

קואלו מתמקד בתקופה קצרה יחסית של סערת ההתאהבות.”העבר והעתיד נעשים חסרי חשיבות”,בלי אהבה כזאת לא תהיה משמעות לחלומותיהם של בני אדם.”

אנטלגנציה-2-בראשית

3-אהבה

10.פאולוס

פאולוס היה תלמידו ,ממשיכו ומפיץ דרכו של ישו.

תפיסת אהבה וזוגיות

אהבה היא ישות אלוהית ולכן עליונה היא על כל ערך,תכונה או מעשה. “אלוהים הוא אהבה”,נוהגים לומר הנוצרים.

דברי פאולוס נחלקים לשלושה חלקים:

א.-הצגת מעשים דתיים אשר אינם נובעים מאהבה כחסרי ערך.

ב.-תיאור מאפייני האהבה כמאפיינים אלוהיים

ג.-הצגת האהבה כעליונה על הכל.

אינטלגנציה-3-אהבה

אינטלגנציה-א-רצון חופשי

11.חיים נחמן ביאליק

(9 בינואר 1873- 4 ביולי 1934)

מסעי,סופר,מתרגם ועורך-תחום כתיבה: שירה ,כתיבת מסות,ספרות,תרגום.

היה מגדולי המשוררים העבריים בעת החדשה. השפיע רבות על התרבות היהודית המודרנית.

תפיסת אהבה וזוגיות

חיים נחמן ביאליק כתב שירים רבים המלאים ברמזים מן העולם המסורתי ממנו הוא בא.

אהבה לאשה מתקשרת לגאולה. האהובה אמורה לגאול את האוהב ,להביאו למצב נעלה ורוחני יותר מזה בו הוא נמצא כעת.

אנטלגנציה-א-רצון חופשי

12.רבי יצחק בן שמואל דמן עכו

ארץ ישראל (שנים 1250-1340)

נחשב לאחד מגדולי וחכמי העיר עכו בדורו.

התפרסם בין היתר בזכות מחקר ההתחקות שלו על מקורותיו של ספר הזוהר, שהופץ לראשונה בזמנו על ידי רבי משה די ליאון. חיבר ספרים רבים ,אך רובם הגדול לא נדפס.

תפיסת אהבה וזוגיות

הרב יצחק דמן מעכו מעלה קשר מהותי והמתמיד שבין סוג אהבה אלוהית לסוג אהבה גשמית.

לפי רב יצחק באמצעות האהבה הזוגית מתעצב ומתחזק גם היסוד הרוחני שבאדם ,והוא משתוקק אל האחד הרוחני,המושלם אל אלוהים. ללא אהבה גשמית –האדם לא היה צובר התנסות רגשית ולא הייתה תשוקה עזה ולא דחף להתמקד באהבה לאלוהים. לכן אפשר לנחש שבאמצעות “שתילת” אובייקטים אנושיים לאהבה מושגת התוכנית האלוהית והתכלית של האדם- להפוך לאדם קדוש וממוקד בחיים הדתיים.

אנטלגנציה-ד-זרע

א-רצון חופשי

13.גוזף מרפי

(20 במאי 1898-16 בדצמבר 1981)

כומר ,סופר, מורה רוחני,פילוסוף,מרצה במשך 50 שנה

מחבר רב המכר –”כוחו של תת מודע”

מרפי נמשך לדתות המזרח הרחוק ונסע להודו ללמוד אותם לעומק.

האדם שהישפיע עליו יותר מכל היה ד”ר תומאס טראוורד,

ששימש שופט והיה גם פילוסוף ורופא .מרפי למד ממנו תאולוגיה ,משפטים ,מיסטיקה .השתייך לזרם תנועת “חשיבה חדשה” שפיתחו בסוף המאה ה 19.

זרם זה מגלה כי אפשר להשיג את הדברים שאנו רוצים בהם באמת בעזרת אורח חשיבה וגישה לחיים המשלבים בין המטפיזי ,הרוחני והפרגמטי.

בהרצאתו הדגיש כמה חשוב להיות מודעים לכוחו של תת המודע.

תפיסת אהבה וזוגיות

על פי מרפי לאהבה מתייחסים :אהבה, מוכנות להכלה וכבוד לגרעין האלוהי אשר נצמא בכל אדם.

ככל שאדם יותר מפיץ כוונות טובות ואהבה ככה הוא מקבל יותר מכל הכיוונים.

עבור מי שפוגע בכבוד העצמי של אדם אחר, עבורו אדם זה לעולם לא יהיה חבר.

רצונו של כל אדם לזכות להערכה ,כבוד ואהבה.

אצל מי שיתייחס לבן זוגו בכבוד וכאל אישיות ייחודית, תתגבר תחושה של כבוד עצמי והוא יזכה בתמורה לאהבה וכוונות טובות.

“תשמחו להצלחות של בן זוג ,קידום ,זכיה .”

“אם בן זוג מתייחס אלייך באופן שלילי ,תגידו לו “שלום לך” בלב .תשלחו ברכה לקרוב לכם. “כל מה שאתם צריכים לתת לבן זוג זה אהבה ולאהוב פירושו לאחל לאחר את מה שאתה מאחל לעצמך: בריאות,אושר וכל טוב”.

אנטלגנציה-3-אהבה

פ-ממשלה

ר-שלום

 

14.אושו

(11 בדצמבר 1931-19 בינואר 1990)

הפילוסופיה של אושו מבוססת על פירושו לאמונה הטאויסטית ולכתבים של מספר מורי זן כגון מא צו ,נסאן וסוזאן. הפילוסופיה דוגלת בחיים ללא תכנון ,ללא ארגון ושיטתיות,כאשר כוחות היקום הם שמובילים את האדם באופן ספונטני למקומו הנכון בבריאה. מצבו הנפשי האידיאלי של האדם על פי הפילוסופיה של אושו הוא מצב שאושו כינה  “נומיינד”

אושו הטיף נגד ארגונים דתיים ותאולוגיה שיטתית ומסודרת. הוא ביקש מתלמידיו שלא ללכת בעקבותיו אלא “למצוא את האור שלהם”

ולפלס לעצמם דרך רוחנית ,עצמאית ומקורית שנובעת מאינדיוידואליות האמיתית שלהם.

תפיסת אהבה וזוגיות

טנטרה הינה דרך עתיקה של גילוי עצמי.  8 היא פילוסופיה של אחדות שנותנת דגש על מכלול התנסויות והתרגולים שלנו כשהיא עושה שימוש בטכניקות שמובילות אותנו לשחרור ומתעלות את האנרגיה המינית על מנת להשיג מצב תודעה גבוה ואקסטטי יותר. טנטרה מאמינה באיחוד עם הקיום כולו ומבינה שהאיחוד בין גבר לאישה ,מכין אותנו לחוות האיחוד האלוהי עימו. הדרך בה זה קורה הינה דרך למידה להשתמש בסקס על מנת לעשות אהבה בצורה מדיטטיבית.

אושו לימד הרבה על טנטרה ,כשהוא משתמש בהרבה מאסטרים של טנטרה כמקור להשראה.

אבל אם נשים את חזונו בפשטות ,נאמר שצריך לחיות את האנרגיה מינית שלנו ולא להדחיקה ,אבל לחיות אותה בצורה מודעת.

שאנו צריכים ללמוד להביא מודעות מדיטטיבית עמוקה לאהבה ולסקס ואז האנרגיה שמחוזקת כאנרגיה מינית יכולה לעבור טרנספורמציה לאהבה ולבסוף לתפילה

הרבה אנשים לא הבינו את אושו נכון וחשבו שהוא תמך בסגנון חיים של אהבה חופשית ופראית.

אושו בעצמו היה מאסטר טנטרי שהבין שמיניות הינה האנרגיה החזקה ביותר שלנו.

כשמשתמשים בה נכון היא יכולה להביא להרבה אושר,חוכמה וחמלה,

וכשמשתמשים בה לא נכון היא יכולה להביא לקונפליקטים רבים ,מאבק וסבל. אושו תמך במין מודע.

קודם כל מגיע הסקס ,לאחר טרנספורמציה מגיעה האהבה ,ולאחר טרנספורמציה נוספת זה נהפך לתפילה.

אושו אמר: “במדיטציה ,אם שני נאהבים חולקים את האנרגיה שלהם ,אהבה הינה תופעה קבוע ויציבה ,היא לא משתנה ,היא מקבלת את איכות של הנצח ,היא נהפכת לאלוהית. המפגש של אהבה ומדיטציה הינה התנסות הנעלה ביותר בחיים, ורק אז הדואליות בין גבר לאישה נעלמת.

אנטלגנציה-5-מחשבה

8-ריפוי

15.ארתור שופנהור

(22 בפברואר 1788-21 בספטמבר 1860)

פילוסוף גרמני

הושפע מאפלטון, אמנואל  קאנט,ברוך שפינוזה ובודהה.

השפיע על ניטשה, זיגמונד  פרויד ,ואגנר, וילהם ראבה ,תומאס מאן.

שופנהאור היה בעל השקפות פציפיסטיות וקומפולסיביות, שתורתו שימשה כשלב חשוב בהתפתחות הפילוסופיה האי רציונאלית. מהתומכים המוכרים ביותר בגישה האנטי-נטליסטית ובהפסקת המשכיות המין האנושי.

שופנהוואר התפרסם בעיקר בזכות המגנום אופוס שלו “העולם כרצון וכדימוי”,שבו טען שעולמנו מונע מאי שביעות רצון תמידית ,וחתירה מתמדת לסיפוק.

מושפע מהמחשבה המזרחית ,שופנהוואר החזיק בדעתו ש”האמת הוכרה על ידי חכמי הודו: עקב כך ,פתרונותיו באשר לסבל האנושי דומות לאלה של חכמי הודאנטהוהבודיהיזם.

אמונתו באידיאליזם טרנסצדנטלי הובילה אותו לקבל את האתאיזם וללמוד מפילוסופיה נוצרית.

 תפיסת אהבה וזוגיות

דברי שופנהור מתייחסים לרגשות הנלווים בדרך כלל אל אהבה :כיסופים כאב וחסד.

עמדתו המרכזית של שופנהור ביחס לאהבה ולפיה את האהבה צריך להבין בראש ובראשונה כמנגנון  ביולוגי המבטיח הישרדות  ואילו ההילה הרוחנית,המסתורית,העוטפת את האהבה היא דמיונית בעיקרה ואינה אלא חלק ממנגנון המבטיח את המשיכה הזוגית ובעקבותיה את עמדת הצאצאים.

אנטלגנציה-ל-תשמיש

16.פרופסור איילה מלאך –פיינס

פסיכולוגית קלינית ,חברתית וארגונית וראש המגמה למדעי ההתנהגות בניהול בבית ספר לניהול של אוניברסיטת בן גוריון.

פרסומיה כוללים עשרה ספרים שתורגמו לשפות רבות,עשרים פרקים בספרים ושבעים מאמרים מדעיים.

תפיסת אהבה וזוגיות

בספרה “התאהבות “סוקרת פרופסור איילה מלאך –פיינס ממצאי מחקרים העוסקים בתנאים שנמצאו קשורים למערכות יחסים ארוכות טווח.

סמיכות היא התנאי הראשון שמתארת הפסיכולוגיה החברתית כמקדם התאהבות:רוב האהבות החלו ,מסתבר ,באותו בניין,באותה שכונה ,באותה אוניברסיטה וכדומה.ככל שאנשים נחשפו זה לזה פעמים רבות יותר,הם למדו לחבב יותר זה את זה.

עוררות הוא התנאי השני :אדרנלין מסתבר ,מעורר אהבה .מחקרים שנערכו בארץ בתקופת מלחמת המפרץ ,מצביעים על פריצה מחודשת של אהבות שנשחקו –הפאניקה ,הפחד מאובדן ,החיים בצל הסכנה –כל אלה עוררו אנשים להתקרב מחדש.התנאי השלישי מצביע על הבדל בין גברים ונשים .גברים נוטים להתמקד במראה ונשים באישיות.

מה קורה עם אלה שאינם יפים?היופי ,אומר הפתגם הידוע בעיני המתבונן”:גבר רגיש,מתחשב ובעל חוש הומור עשוי להיחשב אטרקטיבי ,גם אם איננו נופלים לרגליו בגלל מראו החיצוני.

התנאי הרבעי הוא הדמיון :ככל שבני זוג דומים יותר זה לזה מבחינת רקע ,עמדות ,ערכים ,השכלה,גנטיקה ,בריאות נפשית ועוד ,כן סיכוייהם להתאהב גדולים יותר.עד כמה שאנחנו אגוצנטריים ונוטים להתרכז בעצמינו ,טוב נעשה אם נשכח קצת מעצמינו ונביע עניין בזולת.

אנשים אוהבים שמתעניינים בהם .אדם מעניין הוא אדם מתעניין.

אם אתם רוצים שיתאהבו בכם, תנו לצד השני את ההרגשה שהוא משמעותי עבורכם .

התנאי החמישי הוא אם כן הדדיות. ולבסוף דאגו לאתר את צרכי הצד השני ולספקם. תנאים אלה מבוססים על ממצאי מחקרים.

אנטלגנציה-א-רצון חופשי

17.ישו

ישו היה יהודי בן הארץ ,שפעל כמורה רוחני ודרשן בתקופת בית המקדש השני, והפך לדמות המרכזית בנצרות הקדומה ומאוחר עותר גם בדת הנוצרית ,שהתפתחו סביב דמותו ותורתו בפרט לאחר הוצאתו להורג בצליבה.

על פי ברית החדשה ,ישו החשיב במיוחד מצוות בין אדם לחברו וראה בעושר החומרי סוג של סכנה ,או מגבלה דתית.

בין מצוות של ישו :”ואהבת לרעך כמוך”, “המכה אותך על לחי הימנית הטה לו גם את האחרת”.

תפיסת אהבה וזוגיות

אחד הנימוקים שהיציג ישו הוא שיש להידמות לאלוהים ולהיות שלמים כמוהו. מתיאור זה של אלוהים מגיע ישו לדימוי התובע אהבה “שאינה תלויה בדבר”.אילו היה ישו מתאר את אלוהים בדימויים של הענשה ודרישת צדק (כפי שעולה ממקורות שונים במקרא) הוא היה מסיק שעל האדם ,כמו אלוהים, לדרוש את הצדק ,את מיצוי הדין ואת הענשת הרשעים.מדימוי זה ניתן היה להסיק שנדרשת מהאדם “אהבה תלויה בדבר”. אנו לומדים כאן ,שהדימוי שבאמצאותו האדם מתאר לעצמו את אלוהים מלמד על הערכים המועדפים עליו.

אנטלגנציה-3-אהבה

18.סטנדל

שם העט של מארי אנרי בל) היה סופר צרפתי רומנטי ,”האדום והשחור” ו”מנזר פרמה” הם ספריו הנודעים ביותר.

אחרי שהשתתף כחייל בפלישתן הרת האסון של נפוליון לרוסיה השתקע סטנדל באיטליה ובילה שם את רוב חייו הבוגרים.

הוא חש זיקה מיוחדת לאיטליה ואהב מאוד את יופיה ותרבותה.

תפיסת אהבה וזוגיות.

ספרו “על האהבה ” הוא מעין יומן מסע שמכיל הרהורים ,סיפורים קצרים ותאורי אירועים המנסים לעשות ניתוח רציונלי של רגש האהבה. סטנדל אהב את “על האהבה” יותר מכל ספריו וראה בו את יצירתו החשובה ביותר.

סטנדל האמין שאהבה היא צורך אנושי חשוב מעין כמוהו ולכן חיוני לתת לאנשים עצות טובות על הדרכים להתכונן לאהבה ולהתמודד איתה.

סטנדל מונה רשימה של שבע שלבים בהתפתחותה של האהבה.

1-הערצה-תחושת ואו לנוכח האהובה

2-אהבה היא מחשבה-מחשבות: כמה נפלא יהיה לנשק אותה או לקבל ממנה נשיקה,לטייל איתה בהרים וכו…

3-תקווה-המאוהב שואל את עצמו האם יש לו סיכוי איתה

4-אהבה נולדת-התענגות על המראה ,מגע,תחושות.

5-קריסטליזציה ראשונית-תהליך מנטלי שבו אנו מוצאים בכל דבר הוכחות למושלמותה של אהובתנו. התענגות על מושא אהבתנו ועל מושלמות שלה. התגאות במזלנו הטוב. האוהב נוטה להגזמות .

6-ספקות –בשלב זה מזדחל הספק אל ליבו של האוהב.האוהב ,שכבר התרגל למזלו הטוב,מתחיל עתה לרקום תיאוריות לגבי אהובתו המבוססות לעיתים קרובות על מסקנות מהיכרותו עם נשים קלות דעת.שאלות רבותמתגנבות לליבו ולראשו של האיש האוהב.ואם אישה זו כזו מושלמת מה היא עושה איתי?

7-קריסטליזציה שנייה-תהליך מנטלי שבו אדם נקרע בין 3 מחשבות

היא מושלמת,היא אוהבת אותי כיצד אוכל למצוא הוכחות ניצחות נוספות לאהבתה?

8-דה קריסטליזציה-אדם מתחיל להגזים עתה בתכונות הרעות של מושא אהבתו.כעת אנו מרגישים שמזל  רע פקד אותנו שלא בצדק.מושא אהבה נראה זר ומוזר.

אנטלגנציה-2-בראשית

19.הפרופסור אנדרה  קונטספונוויל

נולד ב12 במרץ 1952

אנדרה קונטספונוויל נולד בפריז ולמד באקול נורמל סופרייר. שם קיבל את השכלתו האקדמאית כתלמידו של לואי אלתוסר.ב1998 התפטר מתפקידו כפרופסור לפילוסופיה בסורבון כדי להקדיש את זמנו לכתיבה ולהרצאות מחוץ לאוניברסיטה.

תפיסת אהבה וזוגיות.

פרופסור אנדרה קונט–ספונוויל

יוצא בספרו “מסה קטנה על מעלות גדולות” נגד התזה של דיוטימה–סוקרטס-אפלטון כי אנו משתוקקים אך ורק לדברים שאינם נמצאים ברשותנו.הסימפטיה שלי נתונה תמיד לאמיצי לב המעזים לצאת נגד ענקים .לדעתו של קונט–ספונוויל התקווה תמיד שוכנת בעתיד:אדם אינו מקווה להיות בין החיים בזמן שהוא חי,אינו מקווה שיהיה לו דבר מה שיש לו ,אני אינני מקווה לכתוב את המילים הללו בזמן שאני כותב אותן.

אפשר לקוות רק לדברים שאינם נמצאים ברשותנו.הסימפטיה שלי נתונה תמיד לאמיצי לב המעיזים לצאת נגד ענקים.לדעתו של קונטספונוויל התקווה תמיד שוכנת בעתיד.אדם אינו מקווה להיות בין החיים בזמן שהוא חי,אינו מקווה שיהיה לו דבר מה שיש לו,אני אינני מקווה לכתוב את המילים הללו בזמן שאני כותב אותן.

אפשר לקוות רק לדברים שאינם נמצאים ברשותינו.”אולם שואל הפרופסור מהסורבון”,האם כל תשוקה היא בגדר תקווה?האם אנו משתוקקים רק למה שאינו קיים?אם כן,כיצד נוכל לאהוב את מה שיש?לדעתו של קונטספנוויל ,לא לאפלטון ולא לאלה שהלכו בעקבותיו –סארטר וכל האקזסטנציונליסטים האתיאיסטים הנוצרים –לא היו תשובות לשאלות האלה וכל שהיה להם להציע הוא את האין או את הטרנסצדנטי.האהבה נכרכה תמיד בתסכול ובכישלון.

כאשר התעלסות מלווה באהבה ובתענוגות דבר אינו חסר לאוהבים וזו הסיבה לאושר העילאי שהם חשים בהשתוקקות שלהם ובאהבתם.

ואולי הסיבה לכך שאני יכול להמשיך להעריך מישהי שכבר “השגתי” וליהנות ממנה היא לא רק בגלל אהבתו אליה ,אלא מפני שאני רוצה שהיא תמשיך להיות שלו ,מפני שאני יודע כמה אהיה חסר אותה אם היא תילקח ממני או תעזוב אותי.

האם אפשר לאהוב מישהי שאתה בטוח כי תישאר שלך ללא קר למעשיך?כלומר אולי כל היחס הזה (השמירה,הדאגה,ההנאה) עדיין קיים אך ורק בזכות החיבור אל החוסר ,כלומר זו בסך הכל התשוקה שמשחקת את התפקיד המרכזי.

20.ג’ון מרדכי גוטמן

גורו של זוגיות מוצלחת

האיש ועוזריו עקבו אחר יותר מ3000 זוגות ,ראיינו אותם ,הסריטו אותם ,מדדו להם דופק,לחץ דם ורמות זיעה .

תפיסת אהבה וזוגיות

הגיעה למסקנה שחייבים להקפיד על שבעה כללים חשובים כדי להצליח בנישואין.

1.שרטט מפות לאהבה.                                                                        הכר את האישה שאיתה אתה חי.שים דגש מיוחד על עולמה הפנימי:מה גורם לה לשמוח, מה מדאיג אותה ,מהו זיכרון הילדות היפה ביותר שלה,מהו סרט האהוב עליה,עם איזו דמות היא מזדהה…

2.טפח רגשות חיבה והערצה

חשוב מאוד לפתח ולטפח רגשות חיבה והערצה .מובן שחשוב עוד יותר שיהיה איזשהו טקס בסיס לטיפוח ופיתוח.אם חיבה בין בני הזוג לא קיימת ,עדיף להיפרד.

3.התרכז בדברים הקטנים

אבני הבנייה של הזוגיות אינן טיולים לאלסקה או ארוחות גורמה ,אלא המעשים הקטנים של יומיום המונעים את השחיקה בזוגיות.

4.הנח לבן זוגך להשפיע עליך- התייעץ עם אשתך בכל נושא חשוב בו אתה עומד לקבל החלטה. גם אם נדמה לך שאינך זקוק לעצה,התייעץ כי…אתה זקוק.

אנשים אוהבים כאשר שואלים לדעתכם.מדובר כאן על כבוד והערכה.

5.נהל את הסכסוך בחוכמהחילוקי דעות שכיחים בכל זוגיות טובה,אין מה לעשות נגד זה וגם לא צריך.גוטמן מציע לחלק את חילוקי הדעות לפתירים ובלתי פתירים,את הפתירים יש לנסות ליישב,את הבלתי פתירים יש לדעת לעקוף.למען הגילוי הנאות אוסיף כי לא הצלחתי להבין איך יודעים את ההבדל בין סכסוך פתור לסכסוך שאינו ניתן לפתרון.

6.צור משמעות משותפת

סקס ,גידול ילדים ובילויים הם כמובן חלק מזוגיות ,אך זוגיות אמת היא הרבה יותר מכך.על הזוג ליצור משמעות משותפת .לזוגיות מאושרת בטווח הרחוק המשמעות הזאת היא קריטית ביותר.

גוטמן גם מצא אילו הן 4 התנהגויות שיהרסו חיש מהר כל זוגיות.

1.בכל הזדמנות העבר ביקורת על בן זוג

2.לפחות פעם ביום הראה לבת הזוג שאתה בז לה והדגש את עליונותך.

3.היכנס למגננה בכל פעם שמנסים לבקר אותך.

  1. בנה קיר גדול ביניכם והימנע מכל אינטראקציה ממשית עם בת הזוג.במקרה של ספק,הפסק כל תקשורת מילולית.

תרגיל של גוטמן

רשום שלוש תכונות יפות של האישה שאיתך ולווה אותן בדוגמאות מן החיים שבהן התכונות האלה באו לידי ביטוי.

השאר לאשתך הודעה בנייד ובה אתה אומר כמה אתה מעריך אותה.

אנטלגנציה–ר-שלום

אנטלגנציה-6-אחדות

21.ולדימר סולוביוב

16 בינואר 1853  – 31 ביולי 1900

הוגה דעות ,משורר, מדען ופילוסוף חשוב ברוסיה של מאה ה19.

תפיסת אהבה וזוגיות

העלה השערה בדבר הקשר בין תשוקה מינית לאהבה הנוגדת לכאורה את טענתו של שופנהאוור .סולוביוב סבר שבמקרים רבים קיים מתאם הפוך בין מספר הצאצאים שמפיק זוג אנשים למידת המשיכה המינית או מידת האהבה השוררת ביניהם.וכדוגמא הוא מביא אהבות רבות ” הגדולות מן החיים”,הן בעולם הספרות ,שלא הניבו שום פרי בטן.

סולוביוב חשב שמין ללא אהבה לא ראוי להיקרא מין,אלא זה פשוט פטישיזם.האישה עוברת החפצה,ואין שום הבדל בין פטישיזם הנמשך לשיער של אישה לבין מי שרואה את כל גופה כחפץ.ואילו אהבה ללא מין לדידו ,לא ראויה להיקרא אהבה ,כי היא ריקה ,קרה ועקרה.

סולוביוב אם כן האמין שאין שום הבדל בין מין לאהבה.

ולדימיר סולוביוב מגדיר את האהבה ככוח היחיד שמסוגל להתמודד עם עוצמתו של האגואיזם הפתולוגי הנטוע בנו.

על פי סולוביוב “לאהוב מישהו פירושו להבין שהוא קיים.”

אנטלגנציה-ד-זרע

 

22.דוסטויבסקי

(11 בנובמבר 1821-9 בפברואר 1881)

נחשב לאחד הסופרים הרוסים החשובים ביותר בתולדות הספרות העולמית.

תפיסת אהבה וזוגיות

דוסטוייבסקי טוען שלאהוב זה לסבול ואין שום אפשרות אחרת.

ב”אחים קורמזוב” הוא מגיע לתובנה שונה בתכלית המקשרת בין אהבה לסבל:”גהנום זהו סבל הנגזר מאי יכולת לאהוב”.שימו לב שדוסטוייבסקי אינו מגדיר את הגהנום כמצב שבו לא אוהבים אותנו,אלא כשאנו איבדנו את היכולת לאהוב.

אנטלגנציה-3-אהבה

23.פרידריך ניטשה

(15 באוקטובר 1844 -25 באוגוסט 1900)

פילולוג ,הוגה דעות,מבקר תרבות ,משורר ומלחין,גרמני אתאיסטי.

תהילתו נודעה לימים כפילוסוף מחושבי זרם האקזסטנציונליזם וכחוזה הפוסט מודרניזם.

תפיסת אהבה וזוגיות

“מתוך המדע העליז”

המילה אהבה מסמנת דבר אחד עבור הנשים ודבר אחר עבור הגברים.ברור למדי פירוש המילה “אהבה” עבור האישה :זו לא רק דבקות והתמסרות ,זהו מתת מוחלט ללא שום סייג של גוף ונפש.

עבור הגבר פירוש המילה ברור הרבה פחות.

כל או אחרת אין אף גבר אשר מזדהה לגמרי עם הסנטימנטים שחשה האישה ,כי אילו כך חש ,לא היה גבר.

ניטשה טען כי לא חוסר אהבה ,אלא היעדר חברות הוא הגורם מספר אחת להתפרקותו של מוסד נישואין.

ניטשה אומר:”לפני שאתם עומדים לבוא בברית נישואים אל תשכחו לשאול את עצמכם את השאלה הזאת:האם אתם מאמינים שתוכלו לנהל שיחה נעימה וקולחת זה עם זה גם כאשר תגיעו לימי השלכת של חייכם?יתר הדברים בחיי הזוג הם בני חלוף.

אנטלגנציה-ר-שלום

24.אלכסנדר הרצן

נחשב לאביו של הסוציאליזם הרוסי

(6 באפריל 1812 -21 בינואר 1870)

היה סופר, פוביציסט ומהפכן רוסי. נחשב לאבי הסוציאליזם הרוסי. כתביו ומאמריו של הרצן השפיעו מאוד על התפתחות הפילוסופיה של הנורדניקים.

תפיסת אהבה וזוגיות

להרצן עצמו היו רעיונות בשפע

הרצן סבר שבמערכת זוגית הגבר משמש מרכז כוח הכובד ,כלומר אם אישה נעלה מן הגבר תיכנס איתו לברית נישואין היא תידרדר עם השנים לרמתו,ואם אישה תתחתן עם גבר הנעלה ממנה היא תדאג בחלוף הזמן לצמצום הפערים.

אנטלגנציה-פ-ממשלה

25.פילוסוף אלן באדיו

(17 בינואר 1937)

פילוסוף צרפתי משתייך בדעותיו לשמאל הסוציאליסטי היה פעיל במפלגה הקומוניסטית והשתתף בקבוצת הלמידה של לואי אלתוסר

 25.פילוסוף אלן באדיו

בספרו “בשבח האהבה” כותב הפילוסוף אלן באדיו כי “אהבה זו הרפתקאה עיקשת כאשר להרפתקנות ולעיקשות נועדו תפקידים שווים בחשיבותם.המוותרים לאחר מכשול ראשון,לאחר ויכוח ראשון או בעקבות ריב ראשון מעוותים ומסלפים את האהבה.אהבת אמת מתבגרת ומתגברת ,לעיתים תוך כאב עז,על כל המכשולים שמעמידים הזמן,המרחב והעולם.”

אנטלגנציה-9-חיסון

26.פרופסור הלן פישר

חוקרת המוח

אנתרופולוגית אמריקאית, חוקרת במדעי התנהגות, מומחית בביולוגיה של אהבה ומשיכה.

תפיסת אהבה וזוגיות

בספרה “אנטומיה של אהבה” טוענת כי לא רק ש”אהבה ישנה בעולם”,אלא שבניגוד לסברה שהייתה מקובלת במשך שנים רבות ,האהבה הרומנטית איננה תולדה בלעדית של תרבות המערב ,צאצאית גאה של שירת הטרובדורים ,אלא תופעה כלל אנושית.

אנטלגנציה-ר-שלום

  1. מיגל דה סרוונט

(29 בספטמבר 1547-23 באפריל 1616)

סופר.מחבר של דון קיחוטה

היה סופר ומחזאי ספרדי הידוע בעיקר בשל הספר “דון קיחוטה” דה לה מאנשה”

נחשב לאחד מגדולי היוצרים בשפה הספרדית”

תפיסת אהבה וזוגיות

אהבה ותשוקה הם שני דברים שונים ,לא את כל שנאהב נחשוק בו, ולא כל אשר נחשוק בו נאהב.

בשעת אהבה מצמיח אדם כנפיים ,בהיעדרה מתהלך על הקביים.

אנטלגציה-3-אהבה

28.ריינר מריה רילקה

(4 בדצמבר 1875- 29 בדצמבר 1926)

משורר וסופר גרמני יליד פראג

נחשב לאחד מגדולי המשוררים של המחצית הראשונה של המאה ה20

שירתו,פרוזה שלו ורשימותיו ההגותיות הן מפסגת היצירה המודרניסטית ועומדת בסימן קריסת התרבות האירופית הקלאסית והתמודדות עם משבר המשמעות הכללי של תרבות המערב.

תפיסת אהבה וזוגיות

אהבה היא  נתפסת כשתי בדידויות המגנות זו על זו ונוגעות זו בזו ומברכות זו את זו.

אנטלגנציה-6-אחדות

29.אריסטו

(384 לפנהס-322 לפנהס)

היה פילוסוף יווני,מבכירי הפילוסופיה של העת העתיקה ,ומאבות הפילוסופיה המערבית.מייסד האסכולה האריסטוטלית בפילוסופיה מהאסכולות המשפיעות ביותר בפילוסופיה עד היום.

תפיסת אהבה וזוגיות

על פי אריסטו ,מטרת האהבה היא חברות ולא משיכה.

הוא מגדיר את האהבה כך:לאהוב פירושו לאחל למישהו את מה שאתה חושב לטובתו עבורו (מושא האהבה) ולא למען עצמי ולהשתדל על פי יכולת לספק לו טובות אלו.

אנטלגנציה-מ-רצון לתת

אנטלגנציה- ר-שלום

אנטלגנציה צ-יכולת חברות ומחויבות

30.פרופסור  לייטמן

נולד ב( 31 באוגוסט 1946)

הוא איש קבלה ישראלי ,פרופסור לפילוסופיה.מייסד קבוצת “בני ברוך” ועומד בראשה.הזרם שמוביל ליטמן הוא אחד משני הזרמים הבולטים של קבלה פוסט מודרנית ברוח העידן החדש שקמו בשלהי המאה העשרים ,לצד זה של שרגא ברג.

תפיסת אהבה וזוגיות

לאהוב באמת זה לא לנסות להעניק לזולת כל דבר שמורגש כחסר לו,לאהוב באמת זה לחבר אליו את צינור השפע.בטבע יש אינסוף תענוגים ,אך הצנרת אינה מחוברת נכון,והשפע “נאבד.

כאשר כל הצינורות יתחברו למערכת אחת והקשר בינינו יהיה מתוקן ,כל האהבה שבעולם תזרום דרכך.כל איש יכול לעשות זאת.

כמו שכתוב בספר זוהר “גוף האדם מתחלק לאיברים וכולם הם גוף אחד,כך העולם”

אינטלגנציה-6-אחדות

31.אנדריאס קפלנוס

כומר מן הרבע האחרון של המאה השתיים עשרה.

תפיסת אהבה וזוגיות

בתקופתו בימי הביניים באירופה לא היה נהוג לקשור בין אהבה לבין נישואין.

למשל בחיבור רב השפעה על האהבה (De Amore) י ישנן שפע של אבחנות כגון”ברור וישוע כי אין מקום לאהבה בין בעל ואישה.” הדעות של החוקרים על מטרותיו של החיבור “על האהבה”חלוקות. יש מי שכינו אותו מדריך פשוט לאהבה ,המגדיר אהבה כתשוקה בלתי נשלטת לקשר גופני שלא במסגרת הנישואין ויש שטענו שמקורו בפנטזיות של הכותב. בהקשר של יצירה זו וחיבורים אחרים ,הרבה המחקר המודרני לעסוק בשאלה ,האם היו הנישואין בימי הביניים אך ורק הסדר שנבע משיקולי תכלית או שמא נמצאו רגשות אהבה גם במסגרת קשרים לגיטימיים .יש להכיר בקיומן של שתי האפשרויות הללו זו לצד זו, אולם לגבי המכתב שלפנינו דומה כי אין ספק שאהבה אינה בהישג ידו של הכותב.

אנטלגנציה-ב-חוכמה

 

32.לורה דויל

מרצה אמריקאית  בת זמנינו ומנחה בסדנאות המוקדשות לעקרונות “לדעת להיכנע” .

תפיסת אהבה וזוגיות

בספרה “לדעת להיכנע” לורה דויל מציגה גישה מהפכנית לנישואין ולזוגיות, העיקרון של השיטה –השליטה שנשים נזקקות לה בניהול הקריירה שלהן ובגידול הילדים חייבת להישאר מחוץ לנישואין.כנשים רבות אחרות רצתה לורה דויל  לשפר את נישואיה.אך כשניסתהלשכנע את בעלהלהיות יותר רומנטי,יותר מתחשב ויותר מחויב להצלחה ,הוא מיהר להתרחק ממנה ואילו היא נותרה בודדה,מותשת ממאמציה לשלוט בחיים המשותפים .

דויל החליטה להיכנע.היא ויתרה על רצונה לשלוט בבעלה ,הפסיקה לומר לו מה לעשות ואיך עליו לעשות זאת.

ואז קרה דבר מופלא. הרמוניה שדויל תמיד חלמה עליה התגשמה לפתע.הגבר שהיא התאהבה בו,הגבר שידע פעם לרגש אותה כל כך ,חזר אליה אהוב ואוהב מתמיד.

אנטלגנציה  – פ- ממשלה

Dr. Dany Lousky PhD ------------------------------------------------------------------------- Dany Lousky is the creator and developer of The Lousky Method, the innovative i32 intelligence tests. He is the chairman of the Department for Complementary Health Professions, the Israeli umbrella organization for complementary medicine. Dr. Lousky has written 14 books about life, education, health and the secrets of success according to The Book of Creation. ------------------------------------- A few words from my heart to yours “Already in my childhood I was incompetent – they actually defined me as unintelligent and therefore I did not receive a scholarship to continue my studies in tenth grade. (It used to be that one had to pay for school for grades 10, 11 and 12 or to get funding from the state). I was a new immigrant from Morocco and I did not speak Hebrew. I loved to draw, to take photographs, to read and act out Moliére, to play the clarinet and saxophone, and to dance all the time. I was not interested in bible studies, Hebrew, geography, mathematics. I simply did not understand how these would help me in life, so I did not learn any of those which are these days called core subjects. I also did not receive funding, but I did get labelled incompetent. That negative label propelled me to achieve great success in all areas of my life. Ever since then I wanted to prove to myself that I am capable: I tried harder than anybody else in everything that I did, because the social measure in academia and in institutional and business frameworks, was a measure of mathematical and verbal logical abilities. For many years I wavered, living with the knowledge that I was not deserving, not wanted, did not belong, was introverted, ashamed of who I was. I suffered greatly from different anxieties, primarily stage fright. In order to overcome all of these pitfalls I had to melt myself down to the most basic raw material and find my true self deep inside. It took many years of hard work. When I found myself, everything began to go smoothly. I found myself, thanks to The Book of Creation – my great light. The Book of Creation was written according to the tradition of Abraham. The knowledge that I am learning and developing through The Book of Creation which, to some degree, also continues the work of Abraham in some way, is a great privilege. This privilege has sustained my enthusiasm and perseverance for tens of years. I have always thought to myself… “If I can, anybody can.” --------------------------------------------------------- I believe that education and life principles are at the root of the reality of our lives. The I believe I believe that teaching positive life principles is an extraordinarily powerful tool for treating health, cultivating the joy of life, having breakthroughs and success, maintaining good partnerships and love of mankind. From a young age I was already very active in a variety of educational frameworks. I began as a counselor to street youth, went on to manage a community center, then serve as the chairman of the community center’s administration, as well as chairman of two high schools, supervisor for the Ministry of Education, and head of the Lousky College for training therapists. I served as the chairman of the Department for Complementary Health Professions, the Israeli umbrella organization for complementary medicine. Over the course of twenty years of research, I developed an educational and treatment method called “the Lousky Method”, based on the wisdom of The Book of Creation. I have written 14 books inspired by The Book of Creation. The Book of Creation, attributed to our patriarch Abraham, established 3800 years ago that every person possesses 32 intelligences through which he understands life and with which he creates his own reality. The good news is that it is possible to train these types of intelligence like a muscle for the purposes of repair or modification. This means that every individual can be what he wishes to be, according to his own free will. This is my vision that motivates and gives purpose to my work. --------------------------------------------- Curriculum Vitae Dr. Lousky was born in Casablanca, Morocco, to a family of 13 children. He immigrated to Israel with the entire family during the large wave of ‘aliyah’ (or immigration) from Morocco. At age 12 he was already a counselor for youth in the Bnei Akiva movement. He served in the IDF and immediately afterwards returned to mentor youth in Tirat Carmel working with street gangs and at risk kids. He managed the community center in Tirat Carmel and later became the chairman of the community center board. Later he served as the chairman of the board of the high schools’ Education Company in Tirat Carmel in a volunteer capacity. During those same years, the Ministry of Education recruited Dr. Lousky and his talents as a leader and supervisor on behalf of their Youth Division, to treat at risk youth in development towns. Later, Dr. Lousky returned to manage the national project “Mifneh ‘97” (Turning Point ‘97) for the office of the Prime Minister, which helped to rebuild the infrastructure of the educational system. Dr. Lousky’s special character and his deep rooted love of mankind led him to dedicate himself to bringing people together and educating young people, rehabilitating families and educating at risk children. Dr. Lousky’s hunger for investigating human intelligence began when he was 10 years old in the Bnei Akira youth movement in Tirat Carmel, and used to pray in synagogue. One day, while praying, he suddenly understood that people were praying to the God within themselves. God does not actually sit in the sky and hand out money, health, love or success according to human standards. --------------------------------------------------------- The young Dany noticed that when people truly set an intention for their prayer, they receive what they request. He saw that every person sets such an intention in his own individual way, and understood that prayer and intention have clear results in reality. He saw that intention can come in many shapes and forms – he saw people singing, others dancing, some who muttered, some who wept silently. In the eyes of the God that dwells within them it did not matter if they were engineers or lawyers, rich or poor, shoemakers or carpenters. Outside of synagogue, however, a person’s place was measured by the yardstick of their profession, wealth, or ethnic origins. The young Dany grew up in a family of many children with a homemaker mother and a father who worked the printing press. Though his father was always happy with what he was, his surroundings and the system treated it with contempt. He remembers how low his father’s self-image was as a result of social disdain. Everyone aspired to be rich – an engineer or a lawyer – but not little Dany, who already understood that life offers many other possible ways to find happiness. Dany grew up faced with discrimination and prejudice regarding ethnic origin, age, sex, neighborhood, one’s father’s profession and income. A person could not actually be anything he wanted to be – people do what is expected of them. As a child Dany understood that this was not right. At a certain stage in his life, he already recognized that the root of the problem was in the society’s educational approach, according to which one can gauge human ability through one measure alone – IQ tests. With his special senses, he understood that people have more than one ability. People have multiple capabilities and multiple intelligences. This understanding constituted a dramatic turning point for him and he decided to take it upon himself to investigate the 32 human abilities as taught by The Book of Creation. The Book of Creation is the most ancient source to decree that people can be whatever they wish to be. This is the simplest expression of free will. ----------------------------------------------------------------- The life story of Dr. Lousky encompasses the life and assimilation stories of all the children of immigrants from Morocco and the diasporas to Israel with the social, educational and cultural coping and managing that accompanied their absorption and their love of life. ------------------------- Bibliography – Books written by Dr. Dany Lousky – The Nine Cosmic Powers for Success Hidden secrets of the unseen light. Children Longing for God Practical tools for changing and creating reality. -------------------- The Lousky Method Life wisdom of the 32 intelligences. 740 pages. An in-depth workbook for treatment and good health. The Twelfth Sense A story about the treasure that is greater than the philosopher’s stone and stronger than the elixir of life. Rich, Happy and Sexy Spiritual laws for the creation of abundance. The Book of Processes Arts as languages for healing and coaching. Mandatory workbook for group facilitators and teachers. – Integrative Medicine Mandatory research book for therapists, doctors and educators. Intelligence Tests i32 Diagnosis of human potential – 32 forms of intelligence. – The Secrets of Success 32 gateways to success – the complete practical guide. Lousky Medicines Natural self coaching and therapy. Non-chemical medicines, not home remedies. Kabbalistic Creation Cards Creative games, practice of the concepts, content. Lous-Yoga Yoga of numbers and letters. With God’s Help The power of the letters of God, the meaning of God. Additionally, Dr. Lousky has written many scripts for movies and series, as well as children’s books, all inspired by The Book of Creation. ---------------------------- Research 2007 – Innovative Intelligence Tests – i32 2005 – Integrative Medicine Formal Education 2006-2007 – Doctorate (PhD) in Education – Intelligence Tests. Constantine The Philosopher University in Nitra 2004-2005 – Master’s Degree (MA) – Holistic Health and the Arts. Lesley University. 1973-1976 – Bachelor’s Degree (BA) – Special Education. University of Haifa. ----------------------------------------- Following his military service, Dr. Lousky began his formal education. He completed the matriculation exams and in 1973 began his first degree in special education at the University of Haifa. He completed his Master’s degree in holistic health in 2005 at Lesley University in Boston, and in 2007 completed his doctoral thesis on the topic of intelligence exams i32 at Constantine the Philosopher University in Nitra, in Slovakia. -------------------------------- Dr. Dany Lousky’s unique contributions to society The primary themes of his contributions: The Book of Creation as a book of rules for creating reality The Book of Creation as the source of the 32 educational life principles and as a key to success The Book of Creation as a form for integrative medicine and a prescription for good health The Book of Creation to foster understanding of human personality and the i32 intelligence tests ------------------------------------ The Book of Creation as a book of rules for creating reality The Book of Creation, attributed to our forefather Abraham, opens with a dramatic declaration: “In the thirty-two wondrous paths wisdom are engraved (…) ten spheres of nothingness and twenty-two foundation letters.” Which is to say, God created the world with thirty-two rules of creation, which are also the rules with which man creates his own personal world. God’s activity, supposedly the primary matter presented in the Book of Creation, according to Prof. Yehuda Liebes, serves as the role model for human activity. Investigation of the Book of Creation accompanied Dr. Lousky’s extensive and comprehensive work over twenty years. The Book of Creation is the premise for the research and books written by Dr. Lousky. His acquaintance with the Book of Creation was timed precisely with the moment that he was prepared and ready. He first heard of the Book of Creation at one of the Kabbalah classes he would regularly attend. In the introduction to his book on the Lousky method he writes: “I was mesmerized. I read the Book of Creation hundreds of times in a row. I loved what I found – indeed, from that day forth I learned everything from it. I spent days and nights contemplating the significance and principles that I saw through reading and observing the book. I investigated the Book of Creation, from what was written in it and from what other commentators said and wrote about it.” Over the years, Dr. Lousky amassed extensive information from the lists and writings of scholars, scientists and rabbis that were uniquely touched by the Book of Creation and its interpretation. Every crumb of information that passed through his hands was checked and compared with what he saw and experienced from within what was written and the interpretations that he found there. The interpretations that Dr. Lousky found for the Book of Creation were supported by the conclusions of other scholars and rabbis. In many cases, he first saw and interpreted the writings himself and only afterwards sought support and similar interpretations by additional scholars. This approach allowed him freedom of inquiry in his unique interpretations of the Book of Creation. In this way he got to the model of the 32 intelligences, the 32 principles of life and integrative medicine. Over the years, Dr. Lousky investigated the meaning of the intelligences and the life principles for the purpose of changing reality with thousands of participants in workshops and courses in self awareness that took place all over the country. He taught in courses and lectures in Haifa, in the Krayot, Tiberias, Tzfat, Rishon Letzion, Tel Aviv, and Jerusalem. Among the workshop participants were some who sought understanding of the essence of life and the soul of man. Some of them came to learn a therapeutic profession, and there were also those professionals, doctors, nurses and medical support staff who wished to learn and to apply the principles of integrative medicine in medical centers. Dr. Lousky’s interpretation of the Book of Creation, influenced by 4 main sources: The interpretations of kabbalists, rabbis and scientific researchers of the Book of Creation. Scientific studies and research in the field of defining intelligence and models of development. Field work with thousands of participants in courses and workshops led by Dr. Lousky. Work with patients and subjects, through whom he was able to examine the differences between the different principles and to define their meanings in his distinct way. Dr. Lousky’s work to provide an orderly and structured interpretation of the Book of Creation led him to write 14 books. Each book discusses the group of intelligences (paths) according to the Book of Creation. His first book, “The Nine Cosmic Powers for Success”, deals with the world of creation according to the Book of Creation. The book discusses the ten emotional intelligences. It was written entirely in one flow. The writing began with a sketch of nine powers in the shape of a circle with the names of the nine intelligences noted according to their order within the circle, and their interpretation. The center of the circle is the tenth intelligence which symbolizes the reality that was actually created. When he finished writing his first book he felt that his life was over, until that same night, the title of the second book came to him, and only then was he reborn into his life’s destiny and purpose. Years later he wrote his sixth book: “Integrative Medicine” – a unique book of research. This book is the total opposite of the first in the way it was written. The book was written structurally and in accordance with the rules of science writing. This is also the book that presents the integrative medicine template for therapists and physicians. The book brings together, organizes and explains the rationale behind all of Dr. Lousky’s previous books. Much of the work that he did ultimately led to the creation of the therapeutic and educational method called the ‘Lousky Method’. “The Lousky Method” book (740 pages) brings together all the knowledge that he has gathered over the years. The Book of Creation as the source of the 32 educational principles of life and the key to success Dr. Dany Lousky observed, investigated, defined and formulated the 32 life principles for providing moral education as a way of life according to the 32 pathways of the Book of Creation. The 32 defined principles are 32 core values, each of which exists on four dimensions. The 32 principles constitute a tool for changing reality. Negative life principles are the source of mishaps, pains and illness. Positive life principles influence our will to live, and the quality of our health, our ability to succeed in a career, partnership and family, and even the status of our bank account. Positive life principles affect our outward appearance, our mental strength, and our vitality. In fact – health, money, success and destiny are acquired through life principle educational and training processes. When life principles change, reality also changes. The Book of Creation as a form for integrative medicine and prescription for good health Dr. Lousky appeared before attendees of the international conference for integrative medicine in Jerusalem in October of 2010 and spoke about an application model and vision for integrative medicine. His vision of health as an educational process led him to research integrative medicine. From 2003 to 2007, Dr. Lousky conducted phenomenological qualitative research on integrative medicine. During the period of research he spent a month as a guest at Global Hospital at Mount Abu in India, and saw an integrative health model in action. He visited and collaborated with a number of medical centers in Israel and visited Assaf Harofeh Medical Center, which pioneered the integration of complementary medicine. Dr. Lousky led a medical team in an quality of life project at the Herzog hospital in Jerusalem for one year, spent time in monasteries and ashrams, and learned and tried many methods of complementary medicine. He conducted qualitative research with many therapists and volunteers, studied materials from a variety of sources, interpreted them through crosschecking the findings with other scholars, rabbis, kabbalists, and monks. He wrote a book on his research principles called “Integrative Medicine”. Research Findings: Integrative medicine has five characteristics: the ladder of health, the engine of change, Lousky medicines, the assortment of therapies and the cycle of therapists. The Ladder of Health The ladder includes the 32 intelligences that create the four dimensions. Research findings show that every person has 32 intelligences and life principles that make up a unique profile, through which he understands life and by which he achieves goals and creates reality. Each intelligence includes a range of variables that create body-mind connections (organ, principle, sound, color, time, space). The 32 body organs are connected to the 32 life principles. Positive life principles will positively affect body function, just as medication or surgery will affect the approach to life. Everything is connected. The intelligences and life principles can be trained, using free will, like a muscle. Findings show that when life principles change, reality also changes. Four Dimensions As mentioned, the 32 intelligences create four dimensions. If we observe each dimension separately, we will find 12 intelligences in the physical dimension which are characterized by the need for personal security, shelter and a healthy body. In the emotional dimension there are 10 intelligences, characterized by love and its products such as: belonging, relationship, favor, warmth, words of encouragement, appreciation and more. In the dimension of the intellect are 7 intelligences that characterize career, beliefs, attitudes and values. In the spiritual dimension, the 3 intelligences characterize the capacity to give, free will, self-realization, designation, vision and purpose. The four dimensions reflect the holistic approach to seeing a complete person, his needs, desires, challenges, the tasks and responsibilities he has taken upon himself, for a full life and holistic health. The Engine of Change The never-ending struggle between the desire to give and the desire to receive shapes free will and requires observation and awareness. The desire to receive is a natural human impulse with a downward pull towards the physical dimension, with “me” at the center, while the desire to give requires effort and ascension of the ladder toward the spiritual dimension, with the “other” at the center. The transition from the desire to give to the desire to receive and the reverse, initiates change in the personality structure. If a person is always in the receiving mode, the necessary change is to give of himself. If a person is only and always giving of themselves, his medicine is to learn to receive. Going up and down the ladder of health is the engine of change. Lousky Medicines Lousky medicines are simple human activities which are intended to give or receive. The intention for each action is to turn a simple human action into a medicine. Many studies point to a high positive correlation between intentional human actions and health. One example of such a medicine is: “go to your clothes closet and gather up all the items that you have not worn in two years or more. Pass them on to another person who could use them with the intention of giving from yourself to another.” Gathering your clothes indiscriminately is like binging on food and is actually a form of desire to receive, the opposite action to the natural state. Giving instead of receiving initiates a change in educational principles. Changes in principles, like changes in personality structure, create a new reality. The Assortment of Therapies Study findings show that the method of therapy must be adapted based on its ability to treat a particular dimension. I will give several examples for each dimension. Therapies suitable to the physical dimension include: movement, acupuncture, nutrition, and of course all forms of medicines and surgeries. Therapies suitable to the emotional dimension include: psychodrama, arts, music and singing, drawing, sculpture, dance, and experiential processes. Therapies that are well-suited to the intellectual dimension include: conversation about the life principles, sharing, and guided visualization. Therapies suitable to the spiritual dimension include: meditation, prayer, visualization, destiny and purpose. Throughout treatment, we would not ask a person to do meditation in order to address his B12 deficiency, nor would we ask a patient to avoid eating cheese in order to address issues in his romantic relationship. We will choose a treatment technique based on its ability to address a particular level or dimension. We will treat a B12 deficiency through proper nutrition and we will treat a relationship with conversation or psychodrama. The Journey of The Intelligences Research findings show that every human action is a journey in the four dimensions. Each effect occurs simultaneously in each of the four dimensions. It was found that the emotional lack – love and its products is the motive of every human process. Treatment Story Explains the Model’s Findings: Doctor Amit sent me a patient for treatment that had been diagnosed with high blood pressure. The physician did not see a need to prescribe medication to reduce the patient’s blood pressure at this stage, and recommended an integrative approach. In conversation with the patient, he repeated key sentences that described his situation in each of the four dimensions – the key phrases describing the reality in the physical dimension: “I am always stressed, I have no time, I don’t even have the time to check in with myself, my whole body hurts, I am constantly binge-eating, my weight and blood pressure are sky-high.” Here are some key phrases that point to the emotional lack that is also driving the whole process: “I am very angry, I am mostly angry at God, what kind of world did he create.” Here are some key sentences that repeat themselves which present mistaken values in the intellectual dimension: “I told you, I knew that, I know I know, I always do good work, always, just ask me don’t ask other people.” Here is a sentence that presents the lack of balance in the spiritual sphere: “I want it all for myself, just for me, I am not satisfied with anything.” The treatment will be integrated- In the physical dimension it was decided to treat the binge eating with a change in nutrition, physical activity, acupuncture and training tasks to address the time-management problems. On the emotional level it was decided to address the anger and lack of self-love through psychodrama and arts. The intellectual dimension was treated with expertise, correctness and clarity through conversation regarding positive life values and guided visualization. On the spiritual level it was decided to address the constant pressure through daily meditation, changing life habits, and in some cases also conversation regarding longer term vision, purpose and designation. The integrated treatment will touch upon the root of the problem at the emotional level with the goal of stabilizing and even improving the chances of lowering blood pressure. The cycle of therapists The integrative medicine treatment is carried out in the ten structured stages of the cycle of therapists according to the Book of Creation, such that the treatment takes into consideration life principles, life cycles, habits, family, society, past, present and future, work, career, emotional needs, physical needs, meaning, self image, and treating the whole person. The process that the patient undergoes is an educational process that ultimately instigates a change in values, in order to change one’s reality. The vision of integrated medicine A patient arrives to the emergency room. After the first treatment, the patient is sent to the appropriate department for continued treatment. In the department is a medical team as well as an integrative medicine practitioner. After the initial diagnosis, the department doctor consults with the integrative medicine practitioner regarding the patient’s psycho-spiritual problems. After their conversation, the doctor decides on a course of medicine accompanied by personal conversations, nutrition, acupuncture, and a referral to a support group. After the patient’s condition is stabilized, he is referred to the integrative medicine department, where they will determine a course of integrative treatment for him including: nutrition, acupuncture, personal conversations with a Lousky therapist and participation in a study group for conscious creativity. In the department for integrative medicine there are scheduled activities such as meditation, yoga practice, and listening and support meetings for patients and their families. This is Dr. Lousky’s vision for integrative medicine – this is the integrative model that Dr. Lousky wishes to implement in medical centers all over the world.

Leave a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.